Rhône Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Rhône Lyon - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Rhône Lyon

Door: ineke

20 Augustus 2013 | Frankrijk, Lyon

09-8 t/m 20-08-'13
Aigues Mortes - Lyon
Canal Rhône a Sete - Petit Rhône - Rhône .
onze vertrekdag: zon wind en 2 dagen mistral voorspeld van 80 km/uur.
onze buurvrouw ineke uit Maastricht kwam gedagzeggen en ook haar man Hardy alle goeds toegewenst. "de Belg" naast hun kwam ook nog even vertellen dat ook zij hun boot daar laten liggen. We konden goed uit de box komen. nog een paar foto's en zwaaien. de terugreis gaat beginnen. Om 14.00 uur , na 3 uur varen kwamen we in St. Gilles. op dezelfde plek als de heenreis. St. Gilles is van oudsher ook een rustplaats voor pelgrims op weg naar Santiago de Compastella. de 12de eeuwse abdijkerk is er speciaal voor opgericht. Na 1 nacht toch maar besloten om nog niet te vertrekken ivm de harde wind. wel de fietsen gepakt en tegenwind ri. Beaucaire, een middeleeuws stadje. Het ligt aan de Rhône , maar is alleen via het Canal du Rhône a Sete over water bereikbaar. Volgens de gegevens 22 km. maar na anderhalf uur stond er een bord van nog 15 km. dat werd te gek. er stond ook Arles 12 km op, waar we ook nog wel heen zouden willen , dus hup nu ri. Arles. Een mooi Provençaals stadje, bekend door het verblijf van Vincent van Gogh en door het enorme goed bewaard gebleven Romeinse amfitheater, dat plaats biedt aan 21.000 personen en nu dienstdoet als arena.
een mooie fietstocht langs veel velden met zonnebloemen, maar ook heel wonderlijk rijstvelden, en fantastische vergezichten. Het is wel ruim 50 km geworden. Zoals in juni nu ook weer mooie grote verse mosselen gekocht langs de weg. Een Belg voor ons vertelde dat het nu 2 goeie weken zijn om de Rhône terug te varen ivm de vakantietijd van de energiecentrales, die ook de stroming erger maken. Om 18.00 uur besloten we toch maar alvast een uurtje te varen en vlakvoorbij de sluis van St. Gilles aan te leggen voor de nacht. We zijn nu op de petit Rhône.
De 11e zijn we 8.00 uur vertrokken. de wind is iets rustiger geworden naar 50 km/uur. en 10.30 uur kwamen we op de gevreesde Rhône . tegenwind en tegenstroom konden we niet harder dan 5, soms 6 of 7 km/ uur en dat met een motor van 150 pk. eindelijk 16.30 uur aangelegd in Avignon . De dag erna hebben we moeten aanleggen net na de sluis van Bollene , omdat het bij een officiële aanlegplaats bij St. Etienne des Sorts te ondiep was en we aan de grond kwamen te zitten. Het water is nu ook een stuk gezakt.
Dinsdag de 13e werden we wakker door een hele harde wind . moeilijk van ponton wegkomen. (aan lager wal noem je dat ). is goed gelukt en we hebben gelukkig geen golven omdat wind en stroming uit noord komen. Heen hadden we stroming uit noord( wat normaal is)!maar wind uit zuid, en dan krijg je de hoge golven. Na drieënhalf uur varen kwamen we in het oude plaatsje Viviers, waar ook constant rivercruiseboten aanleggen, want het is een bezoek waard.
We zouden eigenlijk 1 nacht blijven, maar er kwam weer een stormpje opzetten en niemand waagde het erop om te vertrekken. wij dus ook maar niet. Naast ons lag er een boot met Engelse vlag waar Engelse man en jongere vrouw uit Wassenaar zomers op wonen ,zij hadden de boot een aantal jaren geleden in Warmond gekocht. bij ons staat er ook een bordje Warmond (thuishaven) achterop, vandaar dat zij ons opzochten voor een praatje. De dag erna was het iets rustiger weer en konden we vertrekken. We kwamen weer aan een ponton bij een sluis te liggen en hebben de fiets gepakt om het pittoreske 12de eeuwse kunstenaarsplaatsje te bezoeken dat Beauchastel heet. ook weer zo iets bijzonders. tegen een berg geplakt. in het plaatsje zelf kon je alleen maar lopen. alles is met trappetjes en steegjes verbonden. Er wonen veel kunstenaars en er is een wandeling uitgezet met kunstwerken aan de muur. Daar kom je dan heel toevallig ongepland weer terecht. In een sluis lag achter ons een Duits e zeilboot met 2 mannen, die zo ontzettend aan het ruzieen waren, het leek ook wel met de vuist, hun boot kwam overdwars te liggen en er gebeurde maar niets met die sluis. Hans moest ze erop wijzen dat zij een zwemvest aan moesten en vooral vastliggen, anders wordt er niet gesluisd. dat is nou eenmaal verplicht op de rivier. In Avignon lagen zij tegen "de Engelsman" en die had het er ook al over.
De 16e aug. kwamen we langs het plaatsje Andance. daar staan boven op een hoge rots drie kruisen voor drie bedroefde meisjes. Het verhaal is dat die drie meisjes verliefd waren op drie jongens uit hetzelfde dorp. Het dorp werd de jongens te klein en zij scheepten zich in voor een lange reis en beloofden de meisjes terug te komen en te trouwen. Elke dag gingen de meisjes naar de rivier en keken vanaf een hoge rots of het schip er al aankwam. weken en maanden gingen er voorbij en de meisjes begrepen dat het schip vergaan was. Ten einde raad stortten zij zich gezamenlijk van de rots in de rivier. De inwoners hebben op die plek drie kruisen neergezet...............
17 en 18 aug zijn we in de haven van les Roches de Condrieu gebleven. weer water, elektriciteit en internet. mooie plek tussen de bergen. achter de haven is ook nog een meer met strandje en een park. we zijn met de fiets naar Vienne gegaan , dat we ook nog wilden zien. geen een stad in het Rhônedal heeft zoveel historische gebouwen. Na een overheerlijke lunch zijn we weer teruggefietst over een prachtig fietspad langs de Rhône door een natuurgebied met observatiehutten enz. onderweg werden we aangesproken door een wielrenner ( nooit te herkennen met helm enz.) die ons wel herkende en dat was van het schip uit Dordrecht die opvaarde met "Spoorloos" die we op de heenreis een paar keer hadden gesproken. hoe toevallig weer. alles weer bijgepraat en hij ging weer door. zij liggen nu ook weer in Lyon, maar dan in de haven buiten het centrum.
Bij het verlaten van de haven Condrieu, zagen we ook weer het schip van de Engelsman liggen, en zo kom je elkaar steeds weer ergens tegen. Iedereen is weer een beetje naar het noorden aan het varen. Alhoewel wij nu wel veel Duitsers tegenkomen die nog naar het zuiden gaan !!!!
Van veel mensen kregen wij de tip om te tanken bij een bunkerboot vlak voorbij Vienne, vooral cash zou je voordeel hebben. dus rekening mee gehouden. Wij de boot gevonden met een supergrote herdershond erop. hij deed niets ,maar zijn kop sprak boekdelen en hield je in de gaten .om je te melden moesten we bellen en "tout de suite" zou er iemand komen.en het eerste wat zij vroegen was hoeveel liter en cash of card. we kregen een briefje wat het zou kosten cash bij minimaal 400 liter wat wij nodig zouden hebben. helaas zat er nog 200 liter ongeveer in want dat scheelde toch bijna 0.50 eurocent per liter. iets om te onthouden dus. Nu in Lyon, liggen we weer midden in het centrum, hartstikke leuk. ,savonds heerlijk buiten gegeten. We blijven misschien toch maar extra dag om de stad weer even in te gaan. het is voorlopig de laatste grote stad die wij aandoen.
lieve groet
Hans en Ineke

• 20 Augustus 2013 - 13:07

Jeanette:

Hallo Ien en Hans,

Nou, allemaal weer mooie berichten. Met een auto zie je nooit zoveel mooie plekken. Het is echt de reis van jullie leven geworden. Met of zonder golven lukt het jullie toch maar mooi. Jullie hebben meteen 10 jaar vaarervaring erbij!!!!
    Geniet er nog maar goed van want hier komen jullie weer in het minder mooie weer en wordt het weer binnen eten :-)

Groetjes en goed vaar weer gewenst,
    Otto en Jeanette

• 20 Augustus 2013 - 13:41

Cora Hertle:

Wat een leuke verhalen, en deze plaatstjes kennen wij ook van dan van landzijde, en ze zijn zo Frans en leuk, veel plezier nog doe voorzichtig Cora en Peteer

• 20 Augustus 2013 - 21:01

Marry V.d. Hulst:

Hallo Hans en Ineke,

Wel leuk dat jullie weer oude bekende op de terug reis tegen komen. Mooi zeker al die oude dorpjes en steden langs de Rhône , heb je ook nog lavendel velden gezien? Ik hoop voor jullie dat het weer gunstig is op de terug reis.

Groetjes van Marry

• 20 Augustus 2013 - 21:19

Rob En Tanja Kauffman:

Hallo Hans en Ineke,
    Wat een avonturen maken jullie toch allemaal mee op jullie bootreis,en wat fijn dat de terugreis voorspoedig gaat,geniet er van en een behouden terugvaart toegewenst,we blijven jullie volgen middels de uitvoerige maar vooral ontzettend leuke reisverslagen,
    Groeten en kus,
    Rob en Tanja

• 21 Augustus 2013 - 10:59

Cock Versteege:

Dag Ineke en Hans,

Leuk, dat we steeds op de hoogte worden gehouden! Piet en ik wensen jullie een goede terugreis en een behouden thuiskomst, maar dat duurt nog wel even!
    Nog heel veel vakantieplezier en hartelijke groet,

Piet + Cock

• 21 Augustus 2013 - 13:09

Astrid En Bert:

Hoi ien en hans

Fijn dat alles goed gaat. Nog heel veel plezier.

Groetjes uit Monnickendam

• 22 Augustus 2013 - 11:05

Nel Rijnbeek:

Hoi Ineke en Hans!

een hele goede reis weer terug he!
    Jullie genieten er heel erg van he, zo te lezen. Leuk hoor.
    Wij wensen jullie een goede thuiskomst.....

Groeten uit het zonnige Hillegom,

Liefs, Nel en Wim