Aigues Mortes 2 - Reisverslag uit Aigues-Mortes, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Aigues Mortes 2 - Reisverslag uit Aigues-Mortes, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Aigues Mortes 2

Door: ineke

08 Augustus 2013 | Frankrijk, Aigues-Mortes

10-7 t/m 08-08-'13
Aigues Mortes
Languedoc-Roussillon Mediterranee
Na ons korte avontuur in Sete en op de Middellandse zee zijn we hier 9 juli weer teruggekomen in de haven en hebben een maand gereserveerd op een mooie levendige plek. Punt tegen de kade (loopplank wordt dus intensief gebruikt) en achterdek op de haven gericht, waar we de bootjes die naar zee gaan, de rondvaartboten en de navette (shuttle) langs zien varen. Er wordt druk gefotografeerd omdat de historische stadswallen en toren van het stadje achter ons liggen. Het is een heel druk bezocht middeleeuws stadje, helemaal ommuurd en in deze hoedanigheid uniek in Europa met veel kunstgalerijen en culinaire specialiteiten, oa stier en veel vis. overal staan de grote oesters op de kaart, smalle straatjes met overal terrasjes en natuurlijk in het hart een plein vol met platanen en altijd wel een muzikant. Maar hier buiten de muren krijg je daar niets van mee. het ligt ook in het hartje van de Camargue wat ook het centrum is van de zoutwinning, ,,les salins du midi ,, en ook met zijn specifieke natuur, de zwarte stieren, witte paarden en vele wateren waar veel roze flamingo 's, zwanen, en heel veel andere vogels zijn. Nou, dat gaat nu teveel op een VVV verhaaltje lijken. maar even om een indruk te geven waarom wij hier zolang zijn blijven hangen.
We hebben veel gefietst. Het is oa 20 min. naar zee , en 2 min. hiervandaan zit je in de natuur. dan fiets je langs kanalen, door bossen , druivenvelden enz. en kom je uren niemand tegen. met de bijboot zijn we ook naar zee gevaren of doen we boodschappen. Ook zijn we een dag naar Nimes geweest v.a. station heel mooi entree ca 1 km lang met bomen en langs hele route stromend water, waar iedereen met zijn voeten inzit met krant/boekje, arena, tempel en klein autovrij centrum. ook weer een dag terug naar Montpellier. prachtige gezellige stad, mooie gebouwen, heel ruim opgezet en waar een kwart van de inwoners jonger is dan 25 jaar. en verder nog een paar havenstadjes.
De 14e juli, de viering van de onafhankelijkheid is er overal muziek en vooral vuurwerk. 22.30 uur konden we van hier uit het vuurwerk zien van Le Grau du Roi, de vissershaven hier vlakbij en 23.00 uur was er groots vuurwerk voor de stadswallen, heel indrukwekkend met bijpassende muziek. overal vandaan kwamen mensen vandaan om dat te zien.
de 17 e kwam Nicky met het vliegtuig voor 4 nachtjes.8.45 uur landde zij op vliegveld Montpellier. ik had heel schema uitgezocht hoe zij hier moest komen.
eerst shuttle naar centrum, dan tram 6 haltes naar een plein, waar de bus stopt die hier komt en er anderhalf uur over doet, maar nou was de buurvrouw uit Maastricht, die hier op haar boot woont, zo aardig om met haar auto te willen rijden, hoe lief. en dan is het maar een klein halfuurtje. Het waren fijne gezellige dagen. Op de fiets naar strand, of Hans bracht ons met de bijboot, shoppen, typisch Frans marktje bezocht, lekker lunchen overal en 'savonds eten maken op de Cobb. daar zijn we ondertussen heel bedreven in geworden. alle platen hebben we uitgeprobeerd en kan zelfs ook als oven gebruikt worden op achterdek. Maar toen werd het alweer de 21 e en moest ze helaas terug. 16.30 zou het vliegtuig gaan. de buurvrouw had niets meer aangeboden, zij was er ook niet. dus 12.00 uur al de bus moeten nemen, dat viel tegen want de dagen zijn veel te snel omgegaan . en die bus kwam maar nooit, er ging om 13.00 uur gelukkig nog wel een trein hiervandaan naar Nimes en vandaar weer een trein naar Montpellier en daar snel de taxi genomen naar het vliegveld om NET op tijd in te checken. Het waren leuke dagen. Hans kon uitgebreid de tour blijven volgen. Sander had ook graag willen komen, maar hij heeft nu topdrukte op strand en heeft per 1 sept. een baan in vaste dienst en in Haarlem. helemaal zijn specialiteit KOFFIE bij Victors Espressobar in de Kruisstraat. dus daar gaan we voortaan speciale koffie drinken. er zit ook een stukje sales en evenementen voor hem bij. hartstikke leuk. en apetrots.
Het weer is hier altijd tussen de 30 en 35 Gr. met zeewindje. 'snachts koelt het af. in de afgelopen maand heeft het 'snachts een keer hard geregend met onweer en afgelopen zaterdag was het ook een rare dag. bewolkt en gerommel in de lucht in korte tijd ging het echt hard stormen, onweren en regenen. de stoelen vlogen over het dek, de lucht en het water werden zwart en we moesten alles vastzetten. best eng. de volgende dag weer heerlijk warm. De 7e en 8e aug. onze laatste 2 dagen veel waarschuwingen , code oranje, zwaar onweer en hele harde wind en regen/hagel. wat we ook in alle hevigheid meekregen.
Er is ook gewerkt natuurlijk . alles buiten rondom schoongeboend (deze reis al verschillende keren gedaan hoor) Hans heeft de houten reling geschuurd en gelakt en we hebben maand geleden al , alle ramen met aluminium. isolatie afgeplakt tegen de warmte en alles wat open kan provisorisch horren gemaakt voor de muggen. want hier in de Camargue zouden de grootste muskieten enz zijn. we hadden er zelfs een speciale klamboe voor aangeschaft, maar met smeren en zo,n speciale stekker hebben we alles nog onder controle. En zo hebben we het druk met niets. We leven de hele dag buiten tot laat, heerlijk. Lezen ontzettend veel , met dank aan Wim voor de enorme hoeveelheid boeken voor onze e-reader. De dagen vliegen echt voorbij. Het leven aan boord bevalt ons goed en is zeer relaxt. We zijn ons nu aan het voorbereiden op de terugweg morgen de 9e, en moeten een knop omzetten. het wordt een iets andere route via Parijs. De planning is er ongeveer 2 maanden over te doen, zoals de heenreis. maar........you never know !!!!!
lieve groet
Hans en Ineke

• 08 Augustus 2013 - 17:23

Nicky:

Dat klinkt erg goed, lekker genieten. Heel veel succes met de terugreis en ik ken papa, eenmaal ri huis ruikt hij de stal.... Probeer het vakantiegevoel vast te houden en rustig aan! Wie weet kom ik in Parijs nog ff buurten. We zien wel x

• 08 Augustus 2013 - 18:12

Nelleke Rijnbeek:

Lieve Ineke en hans!

Leuk weer wat te horen!
    Lekker hè, dat niets doen...
    Leuk dat jullie plezier hebben van de boeken.
    Het duurt nog wel lang hoor eer jullie terug zijn.
    fijn hè, dat jullie dochter gekomen is. Ik ga ook weer loeren als we in september in Spanje zijn of Nathalie komt.
    Zo te lezen vermaken jullie je prima! Voor ons komt Spanje er ook weer aan. De tijd vliegt.
    Heel veel plezier nog, we denken aan jullie en een knuffel van mij.

Nel en Wim.