Sint Jean de Losne - Reisverslag uit Losne, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Sint Jean de Losne - Reisverslag uit Losne, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Sint Jean de Losne

Door: ineke

26 Augustus 2013 | Frankrijk, Losne

21-08 t/m 26-08-'13
Saône
Lyon - St. Jean de Losne
De 2e dag in Lyon zijn we gaan lopen naar de nieuwe jachthaven, een heel nieuw plan met moderne appartementen en een heel ambitieus overdekt winkelcentrum met fitness, horeca enz. Japanse architecten zijn er nog steeds met nieuwe gebouwen bezig. Na een heerlijke lunch zijn we toch maar 15.30 uur vertrokken om alvast door de sluis te zijn. het waaide behoorlijk, maar ging goed. Net na de sluis om 18.00 uur aangelegd op stille plek tussen 2 dorpjes. We hadden er op de heenreis ook toevallig gelegen. Midden in de nacht schoten we alletwee tegelijk geschrokken omhoog. We hoorden nl. voetstappen op het achterdek, waaronder onze hut is. Hans eruit , hij vond nog net een grote schijnwerper en ik erachteraan met telefoon. Heel zachtjes het Luik open. Hield het deurtje opslot voor de zekerheid. Zit er toch iemand op zijn stoel die achterstevoren stond en 2 lui aan de kant. Hans met z'n lange benen over het deurtje en geeft hem een harde tik op z'n schouder met de schijnwerper, die nu doormidden is, en schreeuwt heel hard ,,MOVE,,. die man schrok zo dat hij blokkeerde ofzo en nog een keer ,,MOVE,,........ Hij schreeuwde ook wat terug maar droop wel snel af met de anderen. Ik met m'n telefoon in zicht schreeuwen POLICE......... ik weet , slaat nergens op, maar wat doe je op zo een angstmoment. Het angstigste was nog dat het vlijmscherpe jachtmes in de stuurhut hangt voor noodgevallen met de lijnen, maar gelukkig hing dat er nog en gaat nu iedere avond mee naar beneden. Niet meer geslapen uiteraard en heeeeeeeel vroeg vertrokken. Voorlopig maar in veilige havens.
Je leest zulke voorvallen of ziet het in de film. en altijd in je achterhoofd dat het kan gebeuren. Het is goed afgelopen en misschien hadden ze geen kwaad in de zin, maar toch !!!!!!!!! shaken.
Het was zowiezo een vreemde nacht. Toen we naar buiten keken, leek het wel of we in een witte wolk lagen. Ik weet niet hoeveel witte doorzichtige 1 dags vlieg.mug,motachtigen, Het krioelde. 'smorgens lagen ze met honderden op het dek. Heel apart. Later ergens anders kwamen Engelsen vragen of wij ook zoveel van die witte vliegende beestjes hadden, hun dek lag er vol mee. maar toen hadden wij het niet. Het is steeds een schip. al lig je er vlakbij. dat is toch wel heel vreemd.
We kwamen aan in Maçon , dus nu maar in de haven achter gecodeerde toegangsdeuren. en ja hoor........ de Maçon wijn ingeslagen, heerlijk.
22e kwamen we in Chalon sur Saône .We kwamen naast de ms Anna uit Loosdrecht, die hun schip te koop gaan zetten in St. Jean de Losne. De dag erna kwam ,,Dordrecht ,, aan en kwam even buurten en kopje koffie drinken. We werden uitgenodigd om bij hun glaasje wijn te drinken eind vd middag. Het zijn dus Jan en Joke uit Dordrecht (de 2 J's ). was erg gezellig. Hij stelde voor om met elkaar op te varen verder. Zeker op de Rijn, wat echt een ding is. 'avonds bleef het echt lekker buiten.
s'nachts kregen we de voorspelde regen en onweer. de 23 e zijn we het stadje ingelopen en uitgebreid geluncht . Daarna naar de onwijsgrote supermarkt Carrefour. Daar rijdt het personeel op skeelers met helm, serieus......
24 aug. zaterdag begon met veel regen en onweer. Toen het minder werd zijn we toch maar vertrokken en kwamen in Seurre aan een lange steiger in de Saône met zicht op de eerstvolgende sluis.
25 aug. We waren net een beetje klaar met ontbijt toen we 2 schepen richting sluis zagen gaan. Heel snel losmaken en erachteraan om mee te kunnen in de sluis. We kwamen al om ong. 12.00 uur aan in St. Jean de Losne en er was gelukkig nog 1 plek vrij aan de kade voor het Ned. schip Vrouwe Petronella met Nieuw Zeelanders, die dat schip 5 jaar geleden gekocht hebben in Elburg, en er ieder jaar 4 maanden mee door Frankrijk trekken. Na een tijdje, Hans was een boodschap aan het doen, moest ons schip daar weg omdat er een rivercruisebooot moest aanleggen. dus Nieuw. Zeelanders en ik met de lijnen en hek en boegschroef ons schip verplaatst tegen ,,Petronella,, aan . oooh, als je Hans zijn gezicht zag........toen hij aan kwam lopen. Hij begreep er natuurlijk niets van. Even later moesten we daar ook weer weg en kwamen tegen de ms Anna te liggen, voor de nacht. morgen gaat zij de haven in voor de verkoop. en gaan zij met de auto naar huis.
Maandag de 26 e kwam er een plek vrij en zijn we daar gaan liggen. Dan hoef je ook niet over andermans schip naar de kant. De 2 J's uit Dordrecht kwamen ook weer aan en hij kwam weer langs om te vragen of we al andere vaarkaarten hebben kunnen aanschaffen. en welke route we gaan doen. Dit is nl. de,plek om te beslissen , hoe nu verder. Wat wij van plan waren om via Parijs naar Nederland te varen gaat dit jaar niet lukken ivm stremmingen die er aan gaan komen op diverse kanalen. Een alternatief is te gaan via de Doubs, Canal du Rhône au Rhin Branche Nord, Canal Huninque en dan de Rijn op. Alle kaarten hebben we kunnen vinden, behalve dat van de Rijn, wat wel een heel boekwerk is. Hopelijk komen we dat nog later tegen.
We hebben nu afgesproken dat we dezelfde route doen, dus hier en daar elkaar volgen,maar in ieder geval de 17 e september in Strassbourg te zijn, waar zij iemand aan boord krijgen om wel met elkaar de Rijn te doen voor de veiligheid. Je blijft dan in contact met elkaar via de marifoon .
Morgenochtend , als het niet te hard regent, gaan we de Doubs op.
lieve groet
Hans en ineke

• 27 Augustus 2013 - 16:11

Ad Van Lierop:

Dat lijkt mij best spannend als je midden in de nacht zo angstig wakker wordt. Gelukkig hebben jullie dat mes niet gebruikt. Hier gaat alles zijn gangetje. Weten jullie eigenlijk al dat Yvette bij de Harddraverij Vereniging zit. Ja, ja, vrouwen bij de club. Dat wordt wat volgende week als de najaarsfeesten aanvangen. Ik weet niet of jullie dat missen. Afgelopen zondag met Til, Rory en Yvette de motortoertocht voorgereden. Het is een mooie tocht door Noord Holland. Volgende week donderdag barst het feestgedruis los. Nou jongelui, succes met het verdere verloop van de reis en veel plezier.
    Groeten.... Ad en Til van Lierop

• 27 Augustus 2013 - 21:08

Marry V.d.Hulst:

Hallo Ineke en Hans,
    Hier is het nog steeds lekker nazomer weer, jullie hebben af en toe een buitje en veel wind.
    Het was wel schrikken hoor als er een of andere gek op je boot staat, heb je een nood nummer bij de hand voor als er weer iets gebeurt? Morgen gaan Kevin en Jamy in ondertrouw en gaan 20 september trouwen. Het wordt een klein feestje met ongeveer 18 man bij Jamy haar moeder in de tuin. Ik hoop dat jullie verder weer een goed vervolg hebben van jullie reis zonder al te veel hindernissen, groetjes Marry.

• 29 Augustus 2013 - 12:24

Yvonne Castelein:

Jeetje zeg, dat is schrikken. Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
    Gelukkig is het goed afgelopen. Wat een held is Hans zeg. Ik weet niet hoe wij zouden reageren.
    Wat gaat de tijd snel. Jullie zijn alweer op de terugweg. Doe maar rustig aan en ik wens jullie nog
    een hele fijne veilige tijd toe.
    Groeten.