03-05-2013 - Reisverslag uit Geertruidenberg, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu 03-05-2013 - Reisverslag uit Geertruidenberg, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

03-05-2013

Door: ineke

09 Mei 2013 | Nederland, Geertruidenberg

03 t/m 05-05-2013 Belgie.
Uren 2580 , het aantal uren dat de motor in bedrijf is . vertrek 9.30. zon rustig weer en op naar sluis Lanaye 14 m opwaarts. De ergste ervaring in deze sluis. Er was 1 kolk kapot en met alle kracht werd je naar re. Kant getrokken, terwijl wij li. Lagen. Gevecht tegen water win je nooit. Zelfs de schroeven niet. Halverwege snel los en naar li. kant. Tussen binnenvaartschepen ben je toch wel heel klein. Bovenin moest Hans de Belgische vaarvergunning halen, geen kosten en zal tot Frankrijk ok zijn. Half uur later werden we naar de kant gedwongen door ,,police de la navigation,,. 2 man aan boord en zij kwamen werkelijk alles controleren. Papieren, vergunningen, bewijzen, marifoon, zwemvesten en ja hoor, zij konden een dingetje vinden. Dus een opmerking geplaatst ivm een brandblusser die vervangen moet gaan worden. Canal Albert . 12.15 uur door Luik, dwars door de stad. Mooie tocht. 32 km verder aangelegd voor overnachting vlak voor Huy. Jachthaven van Corphalie. Op de fiets 14 km heen en weer voor de boodschappen en hele onrustige nacht ivm golfslag en herrie.
Maar weer mooi zonnig rustig weer op de Maas, {Franstalig Meuse) de bron vd Maas bevindt zich bij het dorp Meuse op een hoogte van 384 m. Hij meandert door de Ardennen en stroomt langs de hellingen van Hauts-de-Meuse. Echt een prachtig gebied met mooie bruggen. Dit is echt buitenland. Lekker rustig op het water en genieten. Net voor Namen 480 liter diesel getankt. En via een aantal sluizen aangekomen in Dinant. Aanlegplaats pal in centrum. Maar toch rustige nacht.
Zo. Ochtend huis van monsieur SAX bezocht. {uitvinder vd saxofoon), en oude kerk (altijd kaarsjes aansteken). Er is een citadel en de abdij waar het Leffe bier vandaan komt. Vlak achter ons lag het schip Andres, die we al een paar keer gezien hadden, v.a. Wessem al. Zij bleven ook even in Maastricht en nu weer in Dinant. Je komt elkaar dan weer eens in een sluis tegen dan weer bij een aanlegplaats. Hier elkaar gesproken en wat tips meegekregen. Zij doen dit al een aantal jaren. Wij zijn laat vertrokken en kwamen 14.45 uur in Frankrijk aan. V.a. deze grens geeft de kaart nu km. aan. Bij de 1e sluis in Frankrijk moest Hans weer naar boven om de Franse vaarvergunning en vignet laten controleren. Hier kregen wij ook een kastje en aanwijzingen mee om de sluizen op afstand te activeren en wat te doen in een sluis (blauwe stang omhoog en hij gaat spuien, rode stang omhoog bij een noodgeval). Sluizen zijn nu voorlopig onbemand. Bij de eerste 2 sluizen reed er wel een auto mee van het VNF om te controleren of alles goed ging. We zijn doorgevaren tot Givet, het eerste Franse stadje en op 4 km. vd de grens. Om 15.30 uur. Weer midden in centrum.
06-05 Givet Frankrijk t/m 09-05-2013 Charleville-Mezieres.
Uren 2598, 4 km (v.a. grens) vertrek 10.00. zon windstil. Tot Givet hebben we 32 sluizen gehad en 112.30 m omhoog, stroomopwaarts. Eerst de radarbeugel en de bimitop naar beneden gedaan, dus ,,cabrio,, (ja, wij hebben hier ook het cabriogevoel hoor, Sander) gelukkig mooi weer. De eerste tunnel was nl. zo laag. En ook nog heel smal en onverlicht., en 565 m. lang. Dus met schijnwerpers. (Chris, ook hier bewijst hij weer heel goed .) daarna alles weer omhoog. En ja hoor, een onbemand ophaalbruggetje, die niet op de kaart staat. Dus weer alles naar beneden. Ging net aan. Daarna weer omhoog, omdat het makkelijker is in de sluizen met aanleggen. Maar helaas kwamen we een keer 5 cm tekort en hup, het toplichtje vd radarbeugel om. De hekschroef is er ook al een tijdje mee gestopt. Misschien zit er weer iets in.! Er drijft nl verschrikkelijk veel troep in de sluizen. Lastig, want we moesten weer door een smal tunneltje, wel iets verlicht en 260 m. lang. Vlak er na zijn we gestopt om 17.00 uur. Plaatsje Revin. Halte Fluviale. We zullen hier 2 nachten blijven. Prachtige stille plaats tussen de bergen. met maar een Belgisch schip, die we eerder in een sluis tegenkwamen. Helaas geen internet . waar het zou moeten zijn is er geen verbinding. We kunnen weer zo het centrum inlopen. En alles is te koop. Hans’ z’n zelf ontworpen en home made loopplank nu kunnen gebruiken. (dat soort dingen ga je doen, als je niet meer hoeft te werken. Zo ook de meerpennen, niemand zal zulke hebben ) Dinsdag 7 mei is er een echt Frans marktje waar we doorheen gelopen zijn en daarna weer een was- en schoonmaakdag gehouden. De weersvoorspelling is slecht en nu kan het nog drogen buiten. Hans, (handige Harry) heeft het toplicht kunnen maken en heeft zich daarna op de hekschroef gestort. Eerst buiten in het water gecontroleerd. Er zat niets in de schroef. Daarna binnen. Daar kwam hij achter dat we door het oog vd naald zijn gekropen. Onder ons bed zit de techniek voor oa de hekschroef. En het probleem was een slechte massa aansluiting verborgen achter een spant, waardoor er vonken vrij kwamen als de hekschroef gebruikt werd. Het was al zo versmolten, dat de schroef niet meer los te draaien was maar doorgezaagd moest worden. Hans kon in het dorp een nieuwe vinden en de aansluiting veranderd en veilig gemaakt. En gelukkig werkt alles weer en hebben wij net geen brand gehad. ‘smiddags kwamen er een aantal passanten aanleggen, 2 uit Duitsland, 1 x Denemarken en niet te geloven 2 uit Australie, die iedere zomer europa per schip doen. Zij kenden elkaar niet ! Schip gekocht en in Limburg de thuishaven, heel apart. En leuke avontuurlijke mensen. Op tv en vd Belg hoorde wij dat er overstromingen en te sterke stroming verderop is en dat daardoor de route gestremd is en er waarschijnlijk geen aanleg plek meer is omdat er niemand verder mag. We besloten hier nog maar te blijven. We merken wel dat het water hier ook al stijgt. De andere passanten wisten er ook al van. De Duitsers en de Denen waagden het er toch maar op en de rest blijft het hier afwachten. Hier is het veilig en mooi. En……………………we hebben alle tijd. Hemelvaart 09-05. Vannacht vreselijk onweer geweest en veel regen. ‘smorgens droog bew. Ong 15 gr. We wagen het erop om te vertrekken en zien wel hoever we komen. Hans vers brood en alvast voor de avond eten gehaald, omdat we niet weten waar we terechtkomen. We hebben veel heftige tegenstroom en niemand tegengekomen. In Frankrijk nu 16 sluizen gehad en is al aardig routine. 16.30 uur aangelegd in Charleville-Mezieres. Vlak bij het centrum. En wie liggen daar ? de 2 Duitsers, en de Deen. Zij hielpen weer vriendelijk de lijnen aanpakken. Wij blijven hier minimaal 2 nachten.

• 09 Mei 2013 - 20:03

Cora Hertle:

Hallo Hans en Ineke wat een verhaal wat een avontuur geweldig!
    Gelukkig dat Hans een beetje handig is want je moet toch heel wat improviseren en oplossen. Heel goed.
    Wij hebben ooit nog met Constrance in Charleville-Mezeire op een camping gestaan :)
    Veel plezier doe voorzichtig en neem de tijd die is nu aan jullie

• 09 Mei 2013 - 21:46

Nicky:

goh jullie maken wel spannende dingen mee zeg. Gelukkig is alles weer op te lossen met zo'n handige Harry aan boord. Stel je voor dat je brand had gekregen in zo'n sluis, daar moet je toch niet aan denken. De foto's van de Ardennen zagen er ook leuk uit. Prachtige omgeving. nu lekker iedere ochtend een verse croissantjes en stokbrood? Jullie gaan wel hard hoor. Ben benieuwd hoever jullie komen ivm de overstromingen. Grappig dat je de anderen steeds tegen komt. Lijkt wel backpacken.
    Nou rustig aan maar en tot spreeks x

• 09 Mei 2013 - 22:09

Rob En Tanja:

Hallo Hans en Ineke,
    Zojuist weer jullie reisverslag gelezen van de afgelopen weken,het leest gewoon als een spannend boek,het klinkt allemaal zo leuk ,met de boot een half jaar erop uit,echter leuk is niet altijd het geval,de regels waar je je aan dient te houden,de paperassen die allemaal dienen te kloppen,en gebleken is dat je ook een beetje verstand moet hebben van het materiaal waarmee je vaart anders hadden jullie wellicht aardig wat vertragingen opgelopen.
    We wensen jullie een goed vervolg van jullie reis zonder problemen,maar met mooie onvergetelijke momenten,
    We kijken uit naar jullie volgende reisverslag,
    Liefs en groeten,
    Rob en Tanja

• 09 Mei 2013 - 22:15

Vera:

Oeps wat eng zeg. Gelukkig is dat nu weer opgelost. Klinkt verder als een fantastische ervaring hoor. Ook geweldig om jullie reis zo te volgen. Wij zijn gisteravond teruggekomen van een week Madrid. Heerlijk, eindeloos gesjouwd en eindelijk de plaatsen rond Madrid bezocht die we 15 jaar geleden al op het programma hadden, maar toen niet hebben gedaan omdat het toen (zomer) 40 graden was. Hebben jullie eigenlijk airco aan boord? Het kan straks flink warm worden.
    We hadden een hotel in het centrum van Madrid, lawaaierig zoals het hoort te zijn in Spanje en in een stad. Dicht bij alles wat je gezien moet hebben, inclusief de belangrijkste musea. Heerlijk om even de hort op te zijn.
    Teruggekomen is de Singel voor helemaal groen uitgelopen, een groen welkom!
    Hoop dat de overstromingen intussen weg zijn en jullie rustig verder kunnen.
    Veel groetjes, ook van Henk
    Vera

• 10 Mei 2013 - 12:07

Otto En Jeanette:

Jullie hebben al heel veel ervaring opgedaan zeg! Geweldig. Ook leuk om steeds weer dezelfde (internationale) mensen tegen te komen. Altijd leuk weer nieuwe mensen te ontmoeten met weer heel nieuwe verhalen.
    Wij schrokken wel over het stukje "door het oog van de naald gekropen" . Dat daar dan geen waarschuwingslampje voor gaat branden, dat is niet echt een fijn gevoel. Maar goed dat er geen brand uit brak terwijl jullie aan het slapen waren. Toch een heel eng idee. Maar jullie hadden een engeltje op jullie schouder, dat is duidelijk.
    Wat zijn het mooie foto's die jullie stuurden. Een geweldig uitzicht hebben jullie zo.
    Wij hopen dat het weer wat prettiger gaat worden en het water rustiger. Tenslotte gaan jullie daar ook voor. Als jullie zo snel doorgaan kunnen wij jullie misschien toch nog bezoeken in onze vakantie :-)
    Liefs Otto en Jeanette

• 11 Mei 2013 - 21:35

Theo En Carla:

Welkom in Frankrijk, hopen jullie mooie boot eens in het echt te kunnen zien, zijn natuurlijk nieuwsgierig geworden van de foto van jullie boot.
    Wel even wennen he, die Fransen, druk gebaren, veel geschreeuw, wat uiteindeljk niks voorstelt.
    Controle aan boord van een ambtenaar, we hebben hetzelfde in de campingrijd meegemaakt, ze zoeken alles, en vinden dan wel weer eens wat.Jammer dat het weer tegen zit, zo te zien op meteo France blijft het de komende tijd veel te koel voor de tijd van het jaar,maar goed het kan ook zo weer omslaan.
    18 mei gaan wij terug naar Frankrijk, na ruim 6 weken in NL te zijn geweest.
    De eerste week juli staan we met de caravan ergens aan d Loire in Limoray bij Blois, maar misschien zijn jullie dan alweer zuidelijker afgezakt.
    We lezen het dan wel weer.
    Go3ede reis verder gewenst,
    Theo en Carla
    St.Anthonis

• 21 Mei 2013 - 14:50

Theo En Carla:

Tijdje niks meer gelezen, jullie varen toch nog wel,? of zijn julli van wege het slechte weer in Frankrijk, huiswaards gegaan?