Aigues Mortes - Reisverslag uit Villiers-les-Hauts, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Aigues Mortes - Reisverslag uit Villiers-les-Hauts, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Aigues Mortes

Door: ineke

26 Juni 2013 | Frankrijk, Villiers-les-Hauts

18-06t/m26-06-'13
Rhône -Canal du Rhône a Sete
Lyon - Aigues Mortes
De herinnering aan Lyon voor mij was altijd file en heet. de stad nooit eerder in geweest . wij zijn er 3 nachten geweest , echt een geweldige stad , veel historische gebouwen en wijkjes, heel veel leuke terrasjes, goed eten, de wijnen, en geweldige winkelmogelijkheden.. de 18e toch maar vertrokken, rustig warm weer. Je moet je melden voor de sluizen. naam schip, hoeveel pers. enz. , enorme dingen. de meesten met 12 m. verval naar beneden maar ook een paar van 24 m. maar heel simpel met drijvende bolders.
de wind trok behoorlijk aan en er was veel stroming. toch nog 42 km gedaan en aangelegd in de haven van les Roches de Condrieu, heel oud uitgestorven dorpje. wel weer een hele extreme Engelsman van 73ontmoet die ooit in z'n eentje de oceaan over is gevaren , de krantenknipsels met foto hingen er . en nu op z'n ,,piratenschip,, daar is gaan wonen. alles zwart/wit (ook binnen en zn kleding aangepast)een oud houtkacheltje voor in de winter , echt iemand voor Joris Linsen,s Paradijsvogels. het bleef die avond/nacht heel warm.
19/6 bewolkt vochtig weer. na uurtje varen frisser, spetters en veel rukwinden. niemand te zien op het water. uitgezonderd een groot containerschip, waar wij voor een sluis op moesten wachten. ging hij ook nog eerst zijn auto aan de kant zetten. uur oponthoud daardoor. we werden ook nog door luidsprekers toegesproken , dat we te snel losgingen en moeten wachten op groen licht. aangelegd in Valence, Ardeche, wat wel heel moeilijk ging door wind en stroming. ,savonds kwam Jan uit Sassenheim even buurten. hij zag ons bordje Warmond. hij wilde weten hoe de stroming was enz. Al 3 weken wachtte hij al om stroomopwaarts te kunnen , maar dat lukte niet met zijn 54 pk motor. hij zou de volgende ochtend weer proefvaren. ,snachts veel regen.
20/6 Hans eerst naar Jan, die voor ons nog een gedetailleerde vaarroute had, omdat rechtdoor naar beneden toch niet zo,n goed plan was volgens de kenners. We moesten ook nog tanken in de haven aan een steiger. plan bedacht hoe ivm weer die wind en stroming. ging goed gelukkig. Jan ging stroomopwaarts proberen, maar kwam alweer snel terug, dus weer wachten voor hem. Toen wij ons bij de 1e sluis meldden werd verzocht om a/d ponton vast te maken, en wie staan daar, ja hoor 2 man police d,ocean. Aan boord, alle papieren, zwemvesten, brandblussers, bijboot controleren en wij kregen een behoorlijke reprimande . Zij hadden vanaf de kant gezien hoe dom en onverantwoord wij bezig waren. (was achteraf ook zo hoor.) Het was zowiezo de slechtste vaardag ooit met harde rukwinden, de hoge golven kwamen op dek, en daardoor verloren we een stootwil, wat ik heel toevallig zag. In een reactie draaide Hans. We kwamen dwars op de golven. beneden hoorde ik de ravage al. Je kon amper staan, maar toch. met de pikhaak de stootwil omhoog kunnen vissen. Met trillende benen beseften we waar we nou mee bezig waren. Nog net geen boete gekregen. wel het advies dat als je aan dek gaat ten alle tijden een zwemvest moet dragen.Aangelegd in Viviers. Ardèche . We werden al opgewacht omdat hier aanleggen ook weer met gebruiksaanwijzing moest. Naast ons nog 2 Ned. boten. Een echtpaar uit Dordrecht en 1 man alleen. uit Zwolle, zijn boot heet spoorloos en doet deze route al een aantal jaren. Het is weer zo,n mooi historisch stadje. door een laan met oude platanen loop je het stadje binnen, een heuvel beklimmen naar de burcht en je gaat eeuwen terug in de tijd. prachtig en de moeite waard. ook het uitzicht weer. De volgende ochtend vertrokken de andere twee al vroeg en zouden een korte vaardag houden. wij dachten eerst, laat maar gaan. maarrr , besloten toch maar snel achter hun aan te gaan ivm de sluizen. het kostte nog moeite om ze in te halen, maar lukte gelukkig vlak voor de 1 e sluis. Wij wilden nl. tot Avignon komen, wat toch wel ruim 70 km is. dus geen tijd extra verliezen. Het was gelukkig mooi rustig weer. 16.00 uur kwamen we aan. Alle plaatsen waren bezet. aangelegd aan oud vrachtschip. er werd al snel verteld dat dat niet mocht.
Hans eraf om bij iemand anders te proberen en gelukkig waren er twee Ned. vrachtschepen waar we aan vast mochten maken. een van een jong jochie die in opdracht wachtte op vracht met een schip van 39 meter, en daarnaast zijn oom en tante, die al vijftig jaar op hun schip wonen en eigen baas zijn. heel aardig, maar je kon niet om ze heen omdat we over hun schip op de kade moesten komen. zij hadden zo,n behoefte om hun levensverhaal te vertellen en dat is heel schrijnend. en ondanks dat zij al rond 70 jaar zijn willen en kunnen zij ook niet stoppen. ik denk dat zij ook geen mensen voor aan de wal zijn. 'savonds gingen wij de stad in . Er was een festival begonnen met overal muziek en optredens. heel gezellig en heel druk. het weer was perfect.
de volgende dag de stad bekeken. Het bekende palais des Papes, met de tuin met wijnranken voor de eigen wijn. petit Palais en natuurlijk de bekende 12 eeuwse halve brug ,,pont St. Benezet,, van het beroemde liedje ! !!
23/6 na ontbijt afscheid genomen van de schippers, die eind van de middag naar een laadhaven zouden gaan. 10.30 uur vertrokken en 14.00 uur van de Rhône op le petit Rhône. En dan de ALLERLAATSTE sluis om op het canal Rhône a Sete te gaan. we varen nu door de Camargue. met z,n witte loslopende paarden en kuddes zwarte stieren. gestopt in St. Gilles. daar aan de weg verse mosselen gekocht. nog nooit zulke grote gegeten, heerlijk. 24/6 gevaren van 10.30 tot 13.30 uur en aangelegd in de haven van Aigues-Mortes, een geheel ommuurde stad. 13e eeuws. Veel kleine steegjes, intieme straatjes en overal terrasjes, restaurantjes en kleine winkeltjes. wel heel toeristisch. de 25 e hebben we 6 km naar Grau du Roi gefietst, dat is een vissershaven en heeft een mooi strand. we kwamen langs meren waar veel roze flamingo,s leven. We moeten wel wennen aan de tot nu toe altijd harde mistral. maar daardoor wel een strak blauwe lucht. dit zien we als eindpunt. dus de champagnefles is ontkurkt. jehhhhhh !!! we weten nog niet Hoelang we hier blijven en heel Misschien gaan we ook nog een paar weken naar Sete, maar gaan eerst de boel verkennen daar. De hele heenreis hebben we 256 sluizen gehad.
We leven nu 2 maanden op de boot, maar hebben alletwee het gevoel van een week of twee ofzo. dus dit leventje bevalt nog steeds goed.
allemaal hele fijne vakantie gewenst
lieve groet
tot later.

• 26 Juni 2013 - 20:08

Cora Hertle:

Gaaf.... je bestemming bereikt, goed hoor, nu maar een beetje relaxen daar, in het zonnige zuiden.
    Doe kalm aan :)

• 26 Juni 2013 - 20:51

Astrid Jonkheer:

Proficiat. Dat hebben jullie toch maar mooi geflikt. Nu maar even lekker uitrusten dat hebben jullie wel verdiend.
    Nog heel veel plezier

• 27 Juni 2013 - 15:21

Rob En Sonja:

Gefeliciteerd met het bereiken van de bestemming.
    256 sluizen, absoluut geen kattenpis.
    Wij wensen jullie vanuit het Noorden nog veel vaarplezier.
    Bedankt voor de kaart, alles rustig hier.

• 27 Juni 2013 - 19:02

Joop En Cora:

goed dat jullie zijn doorgevaren vanuit Lyon, wij vonden de rivier er ook wild uitzien, en later
    bij Vienne nog iets wilder, hebben we niet gezegd, als jullie niet waren doorgevaren had je
    het ook nooit meer gedaan. veel plezier daar, en de mistral zal een keer stoppen.

• 27 Juni 2013 - 19:04

Nel Rijnbeek:

Wat een belevenissen he! Leest allemaal wel spannend hoor. Het is wel een enerverende reis he! Leuk hoor. Geniet maar lekker, want hier is er niets aan. Steeds maar binnen vanwege het slechte weer. Ga volgende week maar een weekje naar mijn zus in brabant. Misschien ietsje warmer. Lieve groet, nel en wim.

• 28 Juni 2013 - 12:25

Ellen:

Wat een prachtig avontuur!!. Sorry dat ik nu pas reageer, ga de vorige verslagen ook nog opzoeken en lezen, nog niet gedaan Ien, ik schaam me :-( maar de tijd vliegt voorbij!. Hier alles ok, missen je natuurlijk wel in de winkel. Geniet maar lekker van al het moois en het zonnige weer. Hier is het om te huilen! Nog bedankt voor je kaart, heb een hele leuke verjaardag gehad. Nog veel plezier.