Lyon - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Lyon - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Lyon

Door: ineke

17 Juni 2013 | Frankrijk, Auxerre

11-06- t/m 17-06-'13
Saône
Auxonne - Lyon
In Auxonne is weinig te beleven, wel historisch , zelfs een museum en een standbeeld van Bonaparte , heel vreemd vonden wij dat op die plek., maar het blijkt dat Napoleon einde 18e eeuw als jonge luitenant daar zijn studie als artillerie officier volbracht heeft en een leraar een briljante toekomst in hem zag. het weer was fris regen/droog.
11/6 vertrokken uren 2707. halfbew. droog. de kap en radarbeugel kan nu omhoog blijven. we krijgen nu hele grote sluizen 185 x 12 m. en......zwemvesten aan verplicht. dat moeten zij ook aanzien , anders wordt er niet geschut. en maar 1 a 2 per dag. wat een verschil. de rivier is een soms wel 200 m. brede , majestueuze rivier langs bossen en weilanden. het kan een wilde moeilijk bevaarbare rivier zijn na veel regen. de diepte is van 3.50 m tot 16 m. het is druk bevolkt door zwanen, heel veel boomstammen waardoor je moet slalommen, veel huurboten, Zwitsers , Engelsen en rivercruiseboten, ook uit Arnhem en Amsterdam die , als zij onze ned. vlag zien, hard toeteren en zwaaien als zij ergens langs onze aanlegplaats varen, heel grappig. bij Seurre aangelegd. en door de straatjes geslenterd. 12/6 kwamen wij aan in Chalon sur Saône . we moesten eerst om een eilandje heen en tegen de stroom invaren om in de haven te komen. maar door dat eilandje werd de stroming wel 10 x zo erg en schuin tegen de steiger aangebeukt. Hans wilde voorzichtig aanleggen, maar wat gebeurt er met te weinig snelheid en te veel stroming, je kan sturen wat je wilt en ook de hek en boegschroef hadden er geen vat op. we werden een biljartbal die via een huurboot ( die gelukkig rondom in het rubber zijn) tegen de steiger aanknalde, vreselijk. ,,aan lager wal,, heet dat dan. met 3 man sterk , 2 vd haven zelf, konden zij de boot recht aan de steiger krijgen om snel vast te maken. zij vangen iedereen zo op. een waarschuwingsbord had wel op z,n plaats geweest. natuurlijk een beschadiging opgelopen. Het is wel een gezellig stadje met veel winkels en terrassen. waar wij na doorkruisen Saint Laurent eiland kunnen komen. Maar dan de volgende ochtend, als wij willen vertrekken ? we hebben een paar schepen afgewacht hoe zij dat deden en Hans had z,n boek er op nageslagen voor de trukendoos ! welke lijn eerst los en gas eerst vol op,achteruit, zodat de punt eerst naar midden zou gaan en via ,,springetje,, naar achter weer vol op voor uit en 3 zware jongens aan de kant die meehielpen en duwden , konden we vol snelheid wegvaren. zo werd iedereen de haven uitgebonjourd. op naar Maçon , in centrum aangelegd.het is het zuidelijke puntje vd Bourgogne. we werden geholpen door Petr Zacek de captain vd Trans Europe Cruise (te vinden op : www.dzunka.cz) een spraakwater in het Duits . hij vaart met zijn houten Chinese bootje met een tent op het dak en heel rommelig vanuit Praag via Duitsland, waddeneilanden door Nederland, België, Frankrijk om Italië heen naar Gargano, waar zijn winterplaats is. iedere 1 of 2 weken krijgt hij een nwe groep mensen 6 a 8 die weer meevaren met fiets en al tot de volgende groepswisseling . vele verhalen. wij zijn hem eerder ergens tegengekomen, het is een opvallende verschijning.
We wilden net naar de stad gaan, er waren ook optredens enzo, toen in 1 x een keiharde wind en zwarte lucht aan kwam zetten. alles moest dicht en verankerd worden, dat was best eng. het hield aan tot de ochtend. misschien op de terugweg dat we dit stadje ingaan.
14/6 bewolkt, droog fris bij vertrek. gevaren tot ong. 20 km voor Lyon aan een vrije aanlegplaats tussen 2 plaatsjes die we later met de fiets bezocht hebben. we konden ,savonds laat wel buiten eten gelukkig. Cora vroeg per sms waar wij de volgende avond zouden liggen. zij gingen dan weer een stukje naar boven rijden vanuit le Lavandou . sms terug dat we hopen in centrum van Lyon te kunnen liggen. anders iets ten zuiden ervan.
15/6 zaterdag. na ontbijt (vers stokbroodje moest Hans 4 km met plezier voor fietsen) eerst boodschappen inslaan bij grote supermarkt. 11.30 vertrokken. mooi stuk zo voor Lyon. 2e stad van Frankrijk. langs l'lle de Barbe, 10 bruggen onderdoor naar centrum t/o de Basiliek die ,savonds verlicht is. Weer eerst keren met de neus tegen de stroming en aangelegd. lijn weer aangepakt door ,,Pjetr,, die hier een groepswisseling zou krijgen. Wij op de fiets naar l'lle de Barbe. ,Barbaars, eiland,dat is een klein eiland ten noorden van Lyon . Er woont een twintigtal mensen, waarvan er een zich uitgeroepen heeft tot koning. een keer per jaar trakteert hij zijn onderdanen in het 1e klas restaurant op het eiland. niemand heeft er dan ook bezwaar tegen. de ,,koning,, heeft per brief de VN op de hoogte gesteld van de door hem uitgeroepen onafhankelijkheid .in 1991. Er bevindt zich een fundering van een klooster uit de vijfde eeuw.
ondertussen sms van Cora dat zij al gearriveerd waren, dus wij racen terug.
na welkomstborrel gingen zij hotel zoeken in de buurt en hebben tot ,savonds laat met z,n 4en op achterdek gegeten en bijgekletst. Er komt een mistral opzetten. De volgende ochtend kwamen zij weer ontbijten en na de koffie gingen we het historische gedeelte ontdekken. smalle straatjes heeeeeel veeeeeel trappen en maar omhoog lopen. kwam geen einde aan. maar we werden beloond. het hoogste punt Notre Dame de Fourviere. zo,n basiliek heeft nog nooit iemand van ons gezien. geen cm onbewerkt marmer en mozaïek . mooie vergezichten. Romeins amfitheater is het oudste van Frankrijk. er worden nog steeds voorstellingen gegeven en wij kregen heel toevallig een soundcheck mee van Kid Creole and the Coconuts, die daar ,savonds een concert zouden geven. We hebben in een smal straatje buiten tot laat gegeten. Er is een groot probleem ontstaan. 4 grote accu,s zijn leeggetrokken. we hebben nl 4 dagen al geen walstroom. zelfs de startaccu,s. niets werkt meer. catastrofe. mistral wordt steeds heviger. het water heel onrustig. achter ons ligt een grote vracht/woonboot. maar niemand erop gezien. Hans vond er wel een stopcontact en heeft onze kabel erin geplugd om accu,s op te laden. om dat te kunnen doen moest onze boot eerst 20 m. naar achter, en dat met die stroming en harde warme wind de andere kant op. plan bedacht met de lijnen en alle 4 een opdracht van kapitein Hans met vastmaken en verder overpakken. het is goed gelukt. 17/6 Cora en joop kwamen afscheid nemen.en de laatste weersvoorspelling doorgeven. Er is grote angst en twijfel om verder te gaan ivm die enorme windvlagen hoge golven uit het niets en heel weinig aanlegplaatsen. misschien morgen beslissing of we wel of niet de Rhône op moeten gaan. de stroming is daar nog veel heftiger, omdat er veel rivieren in uitmonden . het weer is er altijd verraderlijk . nog een nachtje over slapen. !!!!!
mistral op z.n ergst nu.

• 17 Juni 2013 - 20:50

Nelleke Rijnbeek:

Jullie kijken wel uit hè! Spannend allemaal! Leuk dat je zus er was Ineke!!!

• 17 Juni 2013 - 21:14

Ad Van Lierop:

Is het allemaal echt zo spannend of smaakt jullie duim ook lekker. Hoeveel wijn hebben jullie ingeslagen in Macon, de lekkerste wijn ter wereld. Kijk maar uit op die Rhône. Veel plezier. Groeten Ad.

• 18 Juni 2013 - 13:09

Theo FC Hoekstra:

Bonjour H&I,

Hoe is het weer vandaag, 18 juni bij jullie? Op TF1 tv zag ik dat de rivier de Rhone buiten haar oevers is getreden en vele overstromingen zijn gemeld. Hier in het westen is het weer ook van slag. Gisteren 28 graden, lekkeer aan ons zwembad gezeten ,nu vandaag 18 juni regen en nauwelijks 16 graden. Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt in de bijna 18 jaar dat wij nu in Frankrijk wonen. Ik hoop dat het bij jullie meevalt, maar de tv beelden geven een angstig beeld van jullie gebied

Suc6 in ieder geval
    groetjes
    Theo

• 19 Juni 2013 - 12:28

Nicky:

Hoi pap en mam,
    Jullie treffen nog steeds niet het rustige vaarweer dus? Jullie maken n hoop mee zo en ik denk dat na deze reis alles n eitje zal zijn! Gezellig dat Cora en Joop weer langs zijn geweest en dat jullie steeds 'bekende' kapiteins tegen komen. En dat de meeste ook behulpzaam zijn. hier hebben we nu 2 heerlijke warme dagen. Gisteravond laat in n hempje met Rosita over t strand gereden met de paarden. daarna nog lang buiten gezeten. met de kipjes alles ok, er zijn 5 kuikens uitgekomen. zo schattig! hoop dat jullie snel in rustiger vaarwater komen. Dikke kus x

• 23 Juni 2013 - 12:15

Yvette&Rory:

Lieve Hans en Ineke,

Jullie treffen het niet met het weer zeg! Gelukkig hebben jullie elkaar!!
    Geniet ervan!
    x Rory en Yvette