Auxonne - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Auxonne - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Auxonne

Door: ineke

10 Juni 2013 | Frankrijk, Auxerre

04-06 t/m 10-06-'13
2e helft Canal entre Champagne et Bourgogne
Chaumont - Auxonne
2e dag in Chaumont zijn we na wat klusjes en de lunch naar het centrum gelopen 2 1/2 km 10% omhoog. site seeing oude gedeelte enz.de volgende ochtend wilden we ontbijten op achterdek en rustig 10 uur vertrekken. komt er daar toch een vnf-wagentje aanscheuren , zij zijn van de kanaal- en sluizenorganisatie en kwaad dat we niet met de andere boot die voor ons lag (uit Eemnes) die om 8.45 uur vertrokken zijn, mee zijn gegaan, wat zij wel hadden begrepen. Hans zei: na het ontbijt ! ...whoa, Dat was dus helemaal fout. met gierende banden en stofwolken reed hij weer terug naar de sluis. Dus wij met commotie direct vertrokken. Eemnes had nl 9uur afgesproken bij de 1e sluis. de sluizen worden nu voorlopig handbediend (4 deuren apart met de hand open en dichtdraaien) vandaar. wij kwamen een uur later dan Eemnes aan in de sluis, die al die tijd moesten wachten op ons. zij ook weer kwaad dus... in konvooi verder , ging goed en weer een hele mooie tocht. de hele dag reed dat autootje met ons op om de sluizen te bedienen. de vrouw van Eemnes kon ook steeds 1 sluisdeur opendraaien, wat ook weer scheelde in tijd.
vrije ligplaats voor de nacht bij Rolampont met stroom . nu hadden we echt zelf met de vnf afgesproken 10 uur te vertrekken en dat zou geen probleem zijn. maaaaaaaaarrr...........de volgende ochtend het zelfde . nu kwam er een ouder vnf-vrouwtje (die ook weer mee bleef rijden voor de bediening) vertellen dat er een spits aankwam. we hadden de keus meteen mee met Eemnes of achter de spits aan. dus toch weer snel losmaken want achter een spits willen wij echt nooit meer. van het echtpaar uit Eemnes kregen we weer veel informatie . zij waren al vaker overal geweest nl. en doen dit al 10 jaar.
11.30 uur konden we al aanleggen bij het historische stadje Langres, dat op een 130 meter hoge heuvel ligt. 'smiddags zijn we weer omhoog gelopen en daar in centrum geluncht en hebben 3 km middeleeuwse stadswal gelopen , prachtige wisselende vergezichten. en opvallend veel nederlanders daar. Toen we terugkwamen kwam hr. Eemnes vertellen dat hij de volgende ochtend 7 juni echt 7.30 uur gaat vertrekken. hij had van de vnf gehoord dat er een spits tegemoet komt en wij na nog 2 sluizen omhoog , de Balesmestunnel van 5 km lang doormoeten (hoogste punt van het plateau van Langres), en als we later gaan , we een halve dag moeten wachten totdat de spits erdoor is. ok wekker om 6.45 uur. Eemnes wilde dat wij voorop zouden gaan en dat wij ons telefonisch bij de 2 e sluis zouden melden voor doorvaart tunnel. 10 min. wachttijd kregen wij en toen groen licht. heel spannend , met folder vol instructies en geconcentreerd ..achteraf viel alles mee. er stond anderhalf a twee uur voor als je je aan de snelheid zou houden. Hans is bijna 4 x zo snel gegaan en wij waren er na ruim half uur weer uit. Daarna weer een sluizentrap van 22 sluizen heel kort opelkaar, a 5 meter naar beneden. bij sluis 7 , de enige aanlegplaats, hield Eemnes het voor gezien voor die dag, en hebben we zwaaiend afscheid genomen. alleen is toch prettiger. om 15.30 uur aangelegd. prachtige plaats in de natuur, tussen de brulkikkers. 2 dorpjes verderop kon Hans wat eten kopen op de fiets. later kwam er nog een Belgisch echtpaar met een soort winkelvansinkel rommel boot met een poes, hond , vogel (halve veestapel volgens Hans). aanleggen. Zij vertrokken 'smorgens 9.00 uur. wij hun expres voorsprong gegeven om alleen te kunnen sluizen..zien wij ze verdorie toch weer voor de 3 e sluis liggen. zij hadden al 2x de storingsdienst moeten bellen voor niet werkende sluizen. maar buiten dat, zij gingen zooooo langzaam. na 5 sluizen hebben we ze kunnen passeren en af kunnen schudden omdat er tussen 2 een wat langere afstand zat en wij hebben kunnen gassen. lange dag gemaakt en doorgevaren totdat de laatste sluis niet meer werkte . (18.15 uur) overnachting aan hek half onder een brug. 'snachts heel veel regen en ging het hard waaien, gelukkig lagen we beschut. 'smorgens toch weer buiten kunnen ontbijten. het dorpje had gelukkig nog net een warme bakker voor de verse croissants en baguette . We zijn zo. ochtend 9 juni 9.30 uur vertrokken, en 10 uur afscheid genomen van het kanaal . we werden opgewacht om ons kastje in te leveren en we werden officieel afgemeld. Op dit Canal entre Champagne et Bourgogne ben je eigenlijk steeds ergens gespot. ook waar je aanlegt. 'smorgens rijden ze het kanaal af via de fiets/looppaden. (alleen zij mogen dat)en als er iets is, melden zij dat of vragen hoelaat je vertrekt en tot waar je wilt gaan. Op geen een ander kanaal hebben we dit meegemaakt. We zijn weer helemaal onafhankelijk en gaan nu de Saône op, een heel groot verschil. heel breed en opvallend veel huurboten. vandaag een kort vaardagje 12.30 aangelegd in de jachthaven van Auxonne waar we 2 nachten blijven.
van Warmond tot Auxonne hebben we precies 240 sluizen gehad en 160 vaaruren.
allemaal lieve groeten.

• 10 Juni 2013 - 16:56

Yvon Castelein:

Hallo. Pfff zeg, Het is hard werken voor jullie. Wel leuk om te lezen allemaal.
    Wij (Jeroen en ik) zijn net terug van een weekend Noordwijkerhout. We hebben
    mooi weer gehad, en vooral ik heb genoten van al het jeugdsentiment.
    Veel plezier met jullie verdere reis
    Liefs

• 10 Juni 2013 - 19:30

Theo FC Hoekstra:

Wat wordt het dichtsbijzijnde aanleg(plaats) gerekend vanaf Bordeaux? Misschien is het voor ons haalbaar jullie een keer ergens te komen opzoeken. Wat si een "spits"?

behouden vaart verder
    Rob en Tanja Kauffman hebben hier ook in Frankrijk een leuke week gehad, ondanks weinig zonneschijn

groetjes
    Theo

• 10 Juni 2013 - 23:01

Cora Hertle:

Hallo wat een verhaal, word je mooi even geleefd door vhf mensjes en dat als gepensioneerde had je ook niet kunnen denken. Veel plezier verder op de rustige Saone, groetjes Cora en Peter

• 11 Juni 2013 - 00:16

Ad Van Lierop:

Goh, Hans en Ineke wat maken jullie leuke spannende reisverslagen. Het moet tot nu toe wel een meer dan fantastische ervaring zijn. Wij zijn er stiekum wel een beetje jaloers op hoor! Van de ene kant is het natuurlijk niet leuk als je zo door de franse waterambtenaren wordt gevolgd maar het is wel geruststellend lijkt mij. Je weet maar nooit. Wij lezen jullie reisverslagen altijd. Chapeau.
    Groeten ... Ad en Til

• 11 Juni 2013 - 11:49

Marleen:

Ha Ineke en Hans,
    Saai kunnen jullie deze reis niet noemen! En rustig ook niet! Maar zo te lezen, wordt het nu wat makkelijker.
    Van het weekend op Texel gezeten. Brr leek wel winer, temperatuur kwam niet boven de 14 graden!
    Hoop dat het bij jullie beter is!
    Geniet van jullie reisverslagen!

Lieve groetjes,
    Marleen

• 12 Juni 2013 - 22:09

Lida Glasbergen:

Ineke en Hans.
    Gelezen van jullie ervaringen. In 160 vaaruren ongeveer 240 sluizen passeren. Ik krijg nu al de kriebels . Over 2 weken gaan we ook weg. Uiteraard weer naar het Limburgse. Zelf hebben wij dit seizoen nog niet veel gevaren. Het weer is hier debet aan. Thans ben ik als vrijwilligster werkzaam in een verzorgingshuis. Heb ik in ieder geval wat om handen en ik vind het nog leuk werk ook. Ik blijf jullie volgen.
    Groet Lida.