Rijn - Reisverslag uit Wesel, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Rijn - Reisverslag uit Wesel, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Rijn

Door: ineke

26 September 2013 | Duitsland, Wesel

14-09t/m26-09-'13
Breisach - Wesel
Grand Canal d'Alsace - Rijn
Na Niffer varen we op het Grand Canal d'Alsace. 65 km lang en loopt parallel aan de hier onbevaarbare Rijn. er staat veel stroom op dit drukke grote kanaal. De sluizen en het verval zijn enorm groot. En dan hebben we toch heel wat sluizen gedaan, maar zoals deze afmetingen nog niet eerder.! De radarbeugel en de kap kunnen nu omhoog blijven. De linkerkant is Frans en zien we les Vosges (Vogezen) in de verte. en rechts is Duits en ligt Foret Noire. (Schwarzwald) We varen achter elkaar aan en hebben af en toe contact via de marifoon, Het marifoonkanaal moet je de hele dag uitluisteren op de Rijn. 16.00 uur konden we aanleggen bij Yachtclub Breisach am Rhein, aan de re. kant dus Duits.
glaasje wijn bij Jan en Joke, kon lekker buiten op het achterdek. We hebben nu een duidelijk schema met aantal km per dag tot Nijmegen gekregen. 2 nachten gebleven in deze rustige kleine haven. tussen de buien door hebben we een wandeling gemaakt in het oude gedeelte, dat stijl omhoog lag met schitterend uitzicht. zondag de 15 e in de stromende regen vertrokken. regenpak en nwe regenlaarzen aan ri. Strasbourg . 15.30 uur zaten we in een kleine sluis in het centrum, we moesten hier weer omhoog. in de stad moest kap en alles naar beneden en was het gelukkig droog geworden. we zouden in een haven midden in het centrum aanleggen, maar in de sluis vertelde de sluiswachter dat die hele haven verdwenen was, dat was een tegenvaller, maar....de sluiswachter was zo aardig om ons in de sluis te laten en ons weer te laten zakken. in z'n achteruit eruit en waar ruimte is keren en weer door de stad, was wel komisch............
aan het begin van Strasbourg had je ook een haven en daar zijn we 3 nachten gebleven. het was wel regenachtig weer helaas.. wel weer heel gezellig met z'n 4en gegeten. hier heb je de heerlijke Elzassische witte wijnen. de enige rode is pinot noir. de 16e is het regenachtig en zijn we gaan lopen naar het mooie overdekte winkelcentrum Rive Toile, vandaaruit naar het oude centrum door de straatjes gestruind en de Notre Dame Cathedrale bezocht. tot de 19 e eeuw was dit met 142 m. het hoogste gebouw in het christendom. binnen staat een , uniek in de wereld , astronomische klok uit de 16e eeuw. kilometers gelopen die dag.
dinsdag de 17e, droog met frisse wind. op de fiets naar ,,la Petite France,,. het bekendste district in Strasbourg . autovrij, smalle straatjes met authentieke vakwerkhuizen van voor de 14e eeuw, omgeven door 4 aftakkingen van de Ill rivier. ondanks het drukke toerisme, prachtig en uniek. hartstikke Duits om te zien, maar is toch Frans. Daarna verder op de fiets naar het Europees Parlementsgebouw, gelukkig buiten het centrum. dit is nl. een heel futuristisch gebouw. Eerst kwam er al een beveiliger naar ons toe dat er geen fietsen mochten. lopen mocht wel op de binnenplaats. Bij uitzondering (ik hield het niet meer) en na het passeren van 3 beveilingsmensen. mocht ik er even naar het toilet. En bij het verlaten van het terrein, werd de slagboom voor ons omhoog gedaan ! Het is een mooie, gezellige veelzijdige stad.
de 18e, kwam de neef van Jan en Joke aan. Hans heel blij. Eindelijk kreeg hij het bestelde Vaarboek voor de Rijn. 12.00 uur konden we vertrekken. het was droog maar wel fris. Door de sluis van Strasbourg nu echt op de RIJN bij km. 295. De volgende sluis bij km. 309 is de laatste Franse sluis. Nu nog een Duitse sluis, en tot Nederland is dat de laatste!!!!!! we zullen het nog gaan missen.............!!!
17.00 uur konden we aanleggen bij MYC Baden-Baden. Rustige plek. We werden opgevangen door Frau .........? die ook voor ons 5en en paar andere gasten ging koken. Heerlijk gegeten in het clubgebouw. Het regende en het was minstens 3 km voor boodschappen.
19 sept. vertrokken we om 9.15 uur, bewolkt maar gelukkig droog. dit stuk weer veel meer stroom mee (20,6 km p.u. op z'n snelst) en erg druk met enorme vrachtschepen van wel 2x 115 meter lang of langer en soms zelfs dubbel dik (4 baks). Je moet overal ogen hebben, achterop, naast- en voor je. hebben ze wel of niet blauw vierkant bord met knipperlicht omhoog staan, dan gaan of varen ze de verkeerde wal, enz. enz. je bent heel nietig op deze rivier. ontzettend veel riviercruise- en rondvaartboten en af en toe een pont.
metershoge golven veroorzaken ze. kan heel heftig zijn. Hier krijg je behoorlijke zeebenen van. 14.15 uur aangekomen in de rustige haven bij centrum Spyer. lopend alles verkend. 'snachts veel regen.
vrijdag de 20e weer 9.15 uur vertrokken met bewolkt zacht weer. Dit gedeelte met veel industrie. om 14.30 uur aangelegd in haven van Oppenheim. klein plaatsje. wel weer bergachtig. heel toevallig aan een privésteiger van Frau Gabel. Zij moest gebeld worden en kwam met rode wangen aanfietsen om het liggeld te innen en een sleutel af te geven, anders konden we de steiger niet af. Zij zat echt verlegen om een praatje en wist het plaatsje en omgeving (waar eigenlijk niets te beleven valt) heel rooskleurig te doen lijken. De dichtstbijzijnde winkel was een half uur lopen. Zaterdag 21 sept. zowaar zonnig, nog wel fris. Vertrek 9.15 uur. Een prachtige tocht nu. Veel bergen met wijngaarden en evenzoveel kastelen. wel ook weer veel scheepvaart. dit gedeelte is smaller en veel bochtiger en varen nu langs de Lorelei. gevaarlijk maar prachtig. Vroeger zijn hier veel schepen vergaan.................Er kwam een smsje van Fimke binnen en vroeg waar we aankomen vandaag of morgen zijn. Sms teruggestuurd dat het St. Goar zou worden voor 2 nachten. Zij zaten nog in de Jura maar antwoordde : we gaan het doen en zien jullie vanavond of morgen.......hartstikke leuk. Wij kwamen in de Funboat Marina St. Goar aan om 14.00 uur. Komen we daar toch in een echt Duits jaarfeest terecht. dat was wel even schakelen. juist dit weekend is het ,,Rhein in Flammen 2013".
bussen vol uit heel Europa kwamen aan. wegen afgesloten. en langs de Rijn
en in het dorp lange tafels met muziek wijn, bier, bratwursten en schwein.
Fim en JanKoen konden ook niet in het dorp komen en alle campings zaten overvol. Zij kwamen terecht op een berg en moesten 3,5 km lopen steil naar beneden. We hebben elkaar kunnen vinden en na een drankje tussen de "bratwursten" zijn we naar de boot gegaan en hebben daar 1 e rang vanaf het dek overweldigend vuurwerk gezien vanaf 3 kastelen op 3 verschillende bergen rondom. Zelfs de Rijn werd er voor afgesloten en lagen de cruise- rondvaart en vrachtschepen verlicht en tegen elkaar aan over de hele breedte. weer een hele aparte gewaarwording waar je zomaar inrolt. De volgende dag zouden Fim en JanKoen eerst een camping zoeken en daarna op de fiets komen, met Jack in het hondenkarretje. Na de koffie zijn we met z,n allen op de fiets weer richting Lorelei gegaan. Jack trekt wel veel bekijks onderweg ! We zijn terechtgekomen in Bacherach , en konden lekker buiten lunchen bij oud klooster. Voor het toetje gingen we naar een speciaal taarten met koffie adres en werden getrakteerd door Fim. In Duitsland kunnen ze er wat van, wat dat betreft . Een specialiteit van de Elzas hadden we bij de lunch al geproefd en wij later gekocht, is een zoete late-oogstwijn oa Federweisser, heel troebel. en moet koud zijn. Alleen in september te koop. er zit geen dop op, alleen zo,n krimpfolie. kan dus niet bewaard, maar dat is natuurlijk geen probleem. het is zoooo lekker !
Je zag het ook al veel op dat bewuste feest. maar wij wisten toen niet wat het was. Weer terug gefietst naar St. Goar, was toch zo,n 25 km. geworden.
We gingen nog even mee naar de camping Bergje op pffffff, dat viel wel even tegen . maar werden beloond met een glaasje wijn bij de caravan tussen het groen, aan een beekje.
Helaas weer afscheid moeten nemen. Het was een bijzonder en leuk weekend. maandag 23 sept. weer 9.15 uur vertrokken. mooi najaarsweer. Wat ons opvalt is dat bijna al het vrachtverkeer met Ned. vlag vaart. en dat zijn er echt heel veel. nooit bij stilgestaan . t/m Koblenz , de Duitse hoek, waar de Moezel in de Rijn stroomt , is het heel mooi. Daarna weer stuk industrie. Na een uur gelukkig weer wat bergen en groen. We varen langs Remagen, bekend om de gesaboteerde brug in de oorlog. Nooit meer herbouwd. Alleen de pijlers staan er nog.Om 14.00 uur aangelegd in Oberwinter. Ruime haven maar plaatsje van niets. wel gunstig is een supermarkt met bakker aan de overkant van de drukke weg. 24e was het vrij mistig, daarom konden we pas 10.00 uur vertrekken. Na een uurtje kwam de zon door en was het heerlijk onbewolkt weer. Vanaf Bonn weer veel industrie en vlakker. We varen nu Koln in en net om de hoek bij het chocolademuseum is de sporthaven van Koln-C., waar we 13.15 uur konden aanleggen. Na de lunch zijn we naar de altstadt gelopen en de bekende Dom ingeweest. Nog heerlijk in de zon kunnen zitten. Eind van de middag kwamen Jan en Joke nog glaasje wijn drinken op het achterdek tot het te fris werd. 25 sept. begon nevelig maar we konden toch 9.15 uur vertrekken. het zonnetje kwam er later door.
industrie afgewisseld door wat groen waar dan campings zijn. vlak gebied.
we zijn door Düsseldorf gevaren en liggen 3 km ten noorden ervan in een haven van De Dusseldorfer Yachtclub . ontzettend goed gegeten in het restaurant ervan met z'n 5en. Aan de muur ervan staat een bordje hoe hoog de Rijn is geweest in 1993. en dat is echt schrikken, zo,n meter of 8 a 9 m. hoger dan het niveau waar wij liggen.
26 sept. beetje mistig, maar toch maar om 9.30 uur gestart. Het zicht ging net. Heel druk. We varen nu door het afschuwelijke Ruhrgebied . Zo veel scheepvaart hebben we nog niet eerder gehad. Het water is er ook heel wild en onrustig. af en toe zie je voor of achter je chaotische situaties en hoor je ze via de marifoon. 14.00 uur kwamen we in de haven van Wesel. km. 817. Dit is onze laatste Duitse aanlegplaats. Morgen zullen we de Duits/Nederlandse grens passeren bij Tolkamer/Lobith op km. 862. Wij zijn er bij km. 295 opgekomen, daar waar de Rijn bevaarbaar wordt. Dit Rijngebeuren was weer een nieuwe ervaring.
lieve groet
Hans en Ineke

• 26 September 2013 - 19:47

Nicky:

Leuk verslag en gezellig dat fim en Jan koen langs zijn gekomen! Goede vaart nog!

• 27 September 2013 - 10:13

Cora:

welkom in holland.

• 27 September 2013 - 12:40

Marleen:

Ha Ineke en Hans,

Laatste stukje van julllie tocht nu, bijna thuis? Zal jullie leuke verslagen missen!
    Tot gauw!

Groetjes,