mulhouse - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu mulhouse - Reisverslag uit Mulhouse, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

mulhouse

Door: ineke

12 September 2013 | Frankrijk, Mulhouse

27-08 t/m 13-09-'13
St. Jean de Losne - Niffer
Doubs - Canal du Rhône au Rhin - Canal de Huninque
27 aug. Na het tanken aan een ponton waar eerst een dikke laag van die witte doorzichtige vliegachtigen, weggespoten moest worden, eindelijk 11.00 uur vertrokken. en 11.30 uur bij de sluis ( waar je een op afstand bedienbaar kastje krijgt voor de automatische sluizen) om de Doubs en Canal du Rhône au Rhin op te gaan, dat de Saône verbindt met de Rijn .
de Doubs heeft in tegenstelling tot andere rivieren een rotsbodem. vooral niet buiten de vaargeul komen , dat wordt aangegeven met borden aan de kant, die verschillende afstanden van de oever aangeven. de gekanaliseerde gedeeltes wisselen af met de grillige rivier dmv sluizen. en dat worden er 114. Het slingert
door de bergen die ook met steile rotswanden het water raken. prachtig gebied en heel rustig. we varen door de Jura. Het eerste charmante stadje waar we stoppen is Dole 27 en 28 aug. heel veel huizen uit vijftiende tot achttiende eeuw , veel restaurantjes en terrasjes, en het geboortehuis van Pasteur. en zoveel bloeiende perken en bakken. heel bijzonder.
Jan en Joke uit Dordrecht, waar wij mee opvaren , hebben een heel relaxt schema t/m Strasbourg , wat wij ook aanhouden. het is gezellig en veilig. en je hebt nog tijd iets te bekijken en/of lekker stuk te fietsen.
Zolang we automatische sluizen hebben, vertrekken we verschillende tijden om alleen te kunnen sluizen, en zien we elkaar bij de aankomstplaats.
Volgende aanlegplaatsen Ranchot in de natuur zo ook Thoraise, waar wel een kunstwerk van een tunneltje is gemaakt, waar wij doorheen moeten. . het ziet er uit als waterval en vlak ervoor stopt dat (als je geluk hebt) en erin lijkt het alsof je door waterstraalbogen vaart door lichten. aan het eind is er weer een waterval wat stopt vlak voordat je erdoorheen komt. grappig gedaan.
31 aug. en 1 sept. Besancon , valt op door grote citadel, gebouwd door beroemde architect Vauban. naar de ligplaats kon je door tunnel , of er omheen (wat wij deden). maar moest je nog door een sluis die Hans zelf met de hand moest opendraaien en sluiten. zwaar klusje hoor. 'savonds lekker in de stad gegeten met z'n vieren. Daarna werd het Baum les Dames. 2 en 3 sept. op de fiets konden we weer voorraad inslaan bij grote supermarkt. en hebben ook weer mooie fietstocht gemaakt met best wat klimmetjes pfffff.
voor vertrek gauw was gedaan, dat onderweg zo droog is. we kwamen erachter dat er een Engelse spits voor ons zat. balen.........die gaat zoooo traag ! Na paar sluizen kwam Hans erachter dat er een zwarte ronde stootwil verdwenen was. steeds geprobeerd om aan te leggen , maar te ondiep. eindelijk onder viaduct lukte het net. vastgemaakt aan hekje en Hans op de fiets paar sluizen terug, maar , dat werd een geval van jammer !!!! Eindelijk 18.00 uur kwamen we aan in l'ille-sur-le-Doubs voor 2 nachten. een mooie plek, maar ieder kwartier 24 uur lang een klok met 4 tingels, een half uur 2 x 4 en een uur het aantal uren. We keken op de sluis.
en wat zien we ? om 19.00 uur komt er nog een Deen onze kant op die allemaal witte fenders heeft en 1 zwarte bal ! Jan lag paar boten achter ons en riep.............Hans....je bal.......heel komisch was dat. Hans meteen de Deen helpen met aanleggen, wat je normaal ook doet, en vroeg waar hij die bal gevonden had en uitgelegd. we kregen hem natuurlijk terug. 5 sept. warme dag.
Hans ging met 3 jerrycans diesel halen met de trolley , omdat je nergens langs dit kanaal kan tanken en iedereen het zo moet doen. ik ging boodschappen doen op de fiets . Joke en Jan zouden komen eten om de ,,Cobb ,, in bedrijf te kunnen zien, zij zouden dat ook wel willen hebben. we hadden hele grote gamba's , rijst en een salade..was goed geslaagd met heerlijke maçon wijn erbij. watermeloen en koffie met glaasje candado toe. hele gezellige avond. voor we naar bed gingen wilde Hans de cobbstone uit het roostertje in het water gooien , maar...........het ging met roostertje en al .ik moest echt denken aan die keer dat hij aan Sander een werphengel voor ging doen. dat ging dus ook met hengel en al in het water haha, Sander en Nicky zullen het nog wel weten.
6sept wilden we echt voor de spits vertrokken zijn en dat lukte. kap moest helemaal naar beneden . het weer was heerlijk. 14.30 uur kwamen we in de haven van Montbeliard, bekend van de Peugeot-fabrieken en het museum van de geschiedenis ervan. wij zijn bij het kasteel geweest uit de dertiende eeuw, gebouwd voor Henriëtte van Württemberg . eind van de middag een borrel bij Jan en Joke, die altijd zoveel interessante verhalen hebben. Hij heeft altijd wedstrijd gezeild over de hele wereld............We moesten hier ook opgeven hoelaat we gingen vertrekken, moeten nu samen omdat de sluizen nu niet meer automatisch zijn, en er iemand meerijdt of fietst om de sluizen te bedienen.
Het kastje voor de automatische sluizen moet ingeleverd worden. ondanks de regen zijn we 8 sept. vertrokken om 10 uur . 'smiddags werd het droger en we kwamen 16.00 uur aan in Montreux Chateau . meteen begon het keihard te regenen. en hield de hele nacht aan. de eerste keer dat we binnen moesten eten sinds maanden.
9 sept. we hadden afgesproken met VNF 9.00 uur te vertrekken. vandaag een sluizentrap van 16 sluizen a 2.90 m verval binnen 10 km, dat is hard werken. maar we konden al 12.30 uur aanleggen in Dannemarie. er is hier weer een grote supermarkt en konden weer buiten eten. maar helaas 10 sept. moesten we in de stromende regen vertrekken om .9.00 uur. we varen nu door d'alsace. vandaag 22 sluizen in 22 km. om 12.30 uur stoppen ze om te lunchen en lagen wij in de sluis tot 13.30 uur , dus konden ook rustig eten. V.a. de 16 e sluis moest de kap ook naar beneden en werd het gelukkig droog. om 16.30 uur konden we na een lange dag aanleggen in centrum van Mulhouse . we blijven hier 3 nachten. we hebben weer met z'n vieren in de stad gegeten. dat hadden we wel verdiend. Nog steeds geen vaarkaart (boek) van de Rijn kunnen vinden. Jan krijgt een neef aan boord in Strasbourg . hij heeft via zijn dochter dat boek voor Hans besteld en dat neemt de neef dan mee . We zijn vandaag met de tram naar het automobielmuseum geweest . de bekende Schlumpf Collectie met meer dan 400 bijzondere oldtimers. oa de bekende Bugatti Royale Coupe Napoleon . Het was echt de moeite waard. morgen vrijdag de 13 e gaan we 8.30 uur vertrekken en komen op het Canal de Huninque en zullen Niffer passeren om op het Canal d'alsace te komen en zijn even heel dicht bij Basel.
lieve groet
Hans en Ineke

• 13 September 2013 - 18:58

Nel Rijnbeek:

Het klinkt allemaal heeeel gezellig. Leuk om met zn 4en te varen.
    Je kan wel een boek gaan schrijven!!

Liefs, nel en wim