chaumont - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu chaumont - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

chaumont

Door: ineke

03 Juni 2013 | Frankrijk, Chaumont

28-05t/m03-06-'13
Vitry le François -Chaumont
Vitry le François , waar we uiteindelijk noodgedwongen 8 nachten zijn gebleven ivm de stremming, van het Canal de la Marne a la Saône , waarvan de Fransen het nodig vonden om een meer romantischer naam te geven nl. : Canal entre Champagne et Bourgogne .(het zou meer blijk geven van een meer Bourgondische levensstijl). heerlijk toch ?
gisteren de mooiste dag zon gehad de hele dag, heerlijk. en meteen allerlei buitenklusjes gedaan. het bleef er helaas ook maar bij 1. volgende dag kwamen de R'dammers op de koffie . zij wilden niet blijven wachten en zijn de 29 e vertrokken ri. Strasbourg.
Hans heeft weer ingenieuze dingen bedacht. ten eerste : hoef ik niet meer als boegbeeld met een pikhaak op de boeg te staan ivm de hoogte van de bruggen. Hij heeft een hengel gekocht en het bovenste gedeelte op de juiste hoogtemaat in het vlaggenstokje gestoken, na een gat geboord te hebben. het moet heel flexibel zijn, anders breekt het vlaggenstokje van de ,,koninklijke ,,af. en zo zien we of de kap heel snel naar beneden moet of niet.
en ja, ten tweede: het volgende kanaal heeft sluizen, die tot de rand gevuld worden, dus dan zou je niets aan de fenders hebben, want die blijven drijven.
autobanden zijn in Frankrijk verboden aan de schepen. dus......hebben we rubber matten gekocht, door 3en geknipt, op elkaar bevestigd, en met een lijn aan de reling gehangen, die blijven nl onder water . 4 stuks aan iedere kant. hoe slim. dus die 7 dagen hier, weten wij ons wel te vermaken hoor. ook veel boodschappen ingeslagen en gelopen en gefietst (tussen de felle buien door.)
We hebben nu eindelijk groen licht gekregen om morgen (31e) te mogen vertrekken. de Fransen houden zich niet zo aan de afspraken. Daar weten Carla en Theo alles van, die heel lang een camping hadden in Rauzan. eerst hadden we de 28 e mogen gaan nl. Vandaag mocht de beroepsvaart . Spitsen noemen zij dat hier. hebben allemaal dezelfde maat nl. 38 x 5 m. en daar zijn alle sluizen 38,50 x 5,10 meter en kanalen max. diepgang van 1.80 meter en hoogte vd oude bruggetjes 3.50 meter op gemaakt. Ze lagen hier 3 dik. te wachten. Vanmiddag hebben we de fiets gepakt en langs het kanaal 4 sluizen bekeken. het wordt ook weer een ander systeem om te activeren. het is trouwens prachtig fietsen hier, autovrij via de jaagpaden langs het hele kanaal, dat 224 km lang is en door 3 regio,s loopt nl. : de Champagne-Ardennes, de Lorraine en de Bourgogne . het is een met de hand gegraven kanaal. het heeft 114 sluizen met een hoogteverschil van 396 meter, een korte en een lange ptunnel, dus dat is nog wel een dingetje !!!! we hebben onderweg weer een aantal ,,collega pensionados ,, gesproken over hun ervaringen. en die we hier en daar weer tegenkomen en spreken, en tips krijgen.
31 mei vertrek 9.45 uur. uren 2653, 6 Gr. droog. helaas na 2 sluizen begon de regen en hield de hele dag aan. we kregen een nieuw kastje voor een iets ander systeem om te activeren. 1 x spits in sluis die er eerst uit moest onze richting op. we moesten een stuk achteruit om hem te kunnen laten passeren. en helaas helaas na 3 sluizen kwamen we erachter dat we achter een spits zaten en je moet erachterblijven en zij mogen niet harder dan 4 km per uur, dat is kruipsnelheid en dus tergend langzaam, heel irritant. in St.Dizier om 18.00 uur pas aan kunnen leggen. Volgende keer blijven we liever een dagje wachten.
za. 1 juni 9.30 uur vertrokken. fris, grijs droog 9 Gr. we krijgen er nu ophaalbruggetjes bij en bij de eerste was het al raak. ik er weer af en gebeld met de storingsdienst, die iemand zouden sturen. bij de 3e weer storing, wij balen. geen intercom of iets. Hans bij een huis aangebeld of zij de vnf willen bellen en weer moest er iemand komen om de brug nu met de hand te openen en sluiten. hij bleef ons nu de hele weg volgen zodat we verder zonder problemen zouden blijven. de officiële sluisbruggetjes uit 1865 zijn steeds net te laag voor ons.
terwijl wij aan gingen leggen in Joinville, belden Cora en joop. zij waren nog 20 km bij ons vandaan en kwamen eraan. ,zij waren smorgens 11.30 uur vertrokken uit loosdrecht. waar wij 6 weken over hebben gedaan. grappig. zij namen de zon mee en wij konden heerlijk buiten op achterdek eten. er was ook een slaapgelegenheid bij de aanlegplaats waar zij bleven slapen en 'smorgens kwamen ze aan boord ontbijten en gingen een dagje meevaren. we hadden prachtig weer. Joop had de verantwoording op zich genomen om de achterkant steeds vast te maken in de sluizen. en we hebben er 9 gehad met een gemiddelde van 3.50 m. verval. 15.30 uur konden we aanleggen bij Froncles. Hans en Joop gingen op de fiets de auto ophalen en Cora en ik gingen het dorpje verkennen. een slaapdorpje waar echt niets is. Het was een prachtige tocht. veel reigers, verschillende roofvogels zoals. torenvalken en buizerds gezien en af en toe een overzwemmende rat. en geen een schip tegengekomen.
Na een drankje zijn zij 18.30 uur vertrokken ri. Chaumont voor een hotel ( waar wij morgen aan willen komen) .
3/6 9.00 uur vertrokken. we willen voor de spits uit varen, die Hans en Joop gisteren op de fiets gezien hadden bij Joinville. Om 13.30 uur kwamen we al in Chaumont , waar Cora en Joop juist met de auto aan kwamen rijden. We moesten allemaal nog lunchen en zijn naar het centrum gereden en kwamen bij een leuk tentje voor een ,,plat du jour,, het was alles in een : traiteur en koffie en theespecialist, en leuke hebbedingetjes. Rondje centrum gelopen en aan boord nog kopje speciale koffie, die ik in dat restaurantje gekocht heb. Cora en Joop zijn dan nu echt vertrokken naar de Cote d'Azure en komen op hun terugreis weer aan. Het was heel leuk dat zij langskwamen.

• 04 Juni 2013 - 11:03

Nicky:

Tjee wat hebben jullie lang gewacht zeg voordat de jullie weer met de tocht verder konden.
    Jammer van het weer maar als jullie eenmaal in zuid Frankrijk zijn dan zal het heerlijk zijn!
    Leeft de orchidee nog? Dat kwamen Cora en Joop natuurlijk ff bekijken

• 04 Juni 2013 - 11:24

Cora:

Goede morgen, het was gezellig en goed verzorgd, de catering.
    We zijn toch niet naar Dijon gereden, maar door naar Vienne, zitten mooi ,op een berg , blijven hier nog een nacht. Joop zit nu op de racefiets, en vanmiddag de oude stad
    Verkennen, we kruisten steeds de Rohne, jullie gaan nog heel mooie gebieden tegenkomen.
    Dat wordt genieten . Gr. En we zien jullie

• 04 Juni 2013 - 16:24

Cock Versteege:

Ineke en Hans,
    Wat is het toch altijd leuk om het verslag van de reis te lezen! Piet vindt het ook heel interessant!! Jullie maken veel mee zeg!! We hopen nog veel van jullie te horen.
    Goede reis verder en geniet.

Hartelijke groet,
    Cock

• 04 Juni 2013 - 21:06

Marry:

Fijn om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Ben je al die sluizen en bruggetjes nog niet zat?
    Het lijkt mij wel een mooie ervaring met al dat hoogte verschil. Ook gezellig dat Joop en Cora langs
    zijn geweest, en dat je ook nog Nederlanders tegen komt om even bij te kletsen en tips te ontvangen
    Hans wordt met de dag handiger. Hoop dat de reis verder voorspoedig verloopt, dus tot het volgende
    blog maar weer. Marry.

• 07 Juni 2013 - 12:47

Cora Hertle:

Heerlijk verhaal goed bezig jullie pensonados ga vooral zo door, groetjes ook van Peter