Reims - Vitry le François - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Reims - Vitry le François - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Reims - Vitry le François

Door: ineke

26 Mei 2013 | Frankrijk, Vitry-le-François

18-05 t/m 27-05-'13
Reims - Vitry le François
3 nachten in Reims. wel weer wennen al dat verkeer rondom, maar we lopen wel zo het centrum in. vrijdagavond 22.00 uur hebben we het lichtspel met bijpassende muziek van de kathedraal ,,de notre dame,, gezien. dat was echt heel indrukwekkend. Zaterdagochtend gefietst, en ,smiddags gewinkeld, terrasje gepikt , gezellige stad met muziek op straat en de kathedraal van binnen bekeken. en de grote bibliotheek. savonds was er een finale voetbalwedstrijd Reims tegen ? in het grote stadion T/0 de haven. heel bizar die spreekkoren en massakreten. Reims had gewonnen , dus nog uurtje toeterende auto,s. enz. kwam ook nog op tv. 19e veel regen.
20-05-2013
vertrek 9.15 uur droog koud 9 Gr. uren 2639.
vandaag hele heftige sluizen. helaas begon de regen 11.15 uur. bij sluis 13 (hoe kan het anders) ging het goed fout en trok een lijn zich vast. het water kwam zo snel omhoog. Hans nog geprobeerd los te wrikken. grote paniek . MES NU !!!,!, (vlijmscherp mes hangt klaar) en hij moest de lijn heel snel los snijden. we gingen al hellen en binnen vielen er verschillende dingen om. goed afgelopen. Het overkomt de beste stuurlui (vooral die aan wal) haha. Vonden we 6 mei de tunnel van 565 m. al heel wat, maar nu lagen we voor een tunnel van 2300 m. die het hoogste punt van de mont de Billy doorkruist. licht stond op rood (het is eenrichtingsverkeer) maar Hans dacht dat hij tot de ingang moest varen om de doorgang te activeren. Er ging dus direkt een soort alarm. lichten knipperden en een hele boze juffrouw hard door de intercom.....,,C'EST ROUGE ......ATTENTION HE ,, whoa.... gauw maar aangelegd en rustig afgewacht. inderdaad moest er eerst iemand uitkomen.
eindelijk 18.00 uur moe, koud en doorweekt aangekomen in Chalons en Champagne. Wel een warm welkom door de Australiërs en Rotterdammers die meteen aan kwamen lopen om ons te helpen. We hebben een prachtplek aan een park met bloeiende bomen enz. de Rotterdammer (Willy Wortel door al z,N handigheidjes) heeft onze ijskast nog kunnen maken, zodat hij het ook doet zonder walstroom, voor als het ooit warm wordt ! ,savonds kwamen ze gezellig wat drinken. Zij gingen de volgende dag weer verder. Dit stadje is vooral bekend om de mooi gerestaureerde huizen en gebouwen uit de Romeinse tijd. en natuurlijk weer een notre dame met een carillon met 56 klokken. en een prachtig groot park. Bij de laatste sluis kregen we een papier te zien dat verdervaren dan Vitry le Francois niet zou kunnen door stremming ivm reparatie sluizen t/m 27 mei. drie nachten op deze bijzonder mooie plek gebleven. heel veel regen.
23-05-2013
We leven vandaag een maand op dit schip. Het voelt absoluut veel korter. Waar blijft de tijd.
11.30 uur werd het eindelijk droog en besloten we om daar gebruik van te maken en te vertrekken. de Australiërs waarschuwden ons nog dat we daar spijt van zouden krijgen omdat deze ligplaats zoveel mooier is. we varen nu op canal lateral a la Marne . weer een prachtige tocht. 1 sluis werd ouderwets handbediend door reparatie en 1 sluis lagen we in , en de deuren gingen nooit dicht, dan kan je echt wachten tot je een ons weegt. Hans via trap op de wal en via intercom weer iemand laten komen die het op kan lossen. Heel veel lage bruggen waardoor de kap steeds neer en weer op moest. een routine geworden. ik aan het roer en Hans de kap los en weer vastmaken. gauw weer omwisselen zodat ik weer aan een stok moet draaien om een sluis te activeren enz enz. We hebben wel opvallend veel opgezwollen dieren in het water zien liggen zoals reeën , zwijnen, katten, honden , echt heel naar. 16.00 uur zijn we aangekomen in Vitry le François en hadden echt de allerlaatste plek waar we met Hans zijn stuurmanskunst in konden draaien. het ging allemaal maar net. ook omdat er plotseling weer onverwachte windvlagen kwamen met zwarte lucht. En inderdaad geen mooie plek wat natuur aangaat. wel rustig, het is een doodlopende aftakking. Het is een industriestad. We zitten hier vast t/m de 27 e. zoals iedereen, en daarna zal eerst de beroepsvaart mogen. we krijgen daar nog informatie over. Er zijn hier wel een aantal groot winkelbedrijven waar van alles te koop is. Iedereen is ook bezig aan zn boot met vervangen, repareren, extra reserve onderdelen inslaan , waar je verderop moeilijk aan kan komen. we hebben een stuk gefietst en gekeken naar de aankomst van een etappe vd wielerwedstrijd ,,les boucles de la Marne,, Met alle toeters en bellen, Vandaag 25e is de weekmarkt. fietsen tussen de buien door en vanmiddag naar centrum, waar bluesbandjes optreden op een podium. we konden de zaterdagkrant bestellen, die we zondag op kunnen halen. we hebben doorgekregen dat dinsdag 28e het kanaal weer open gaat en de beroepsvaart voorrang heeft. voor ons zal het dan woensdag of donderdag worden. geen probleem.
gr.

• 26 Mei 2013 - 17:50

J. Van Zelst:

Hee Hans en ien,

Klinkt wel heel spannend allemaal. Een maand al, de tijd gaat idd snel!
    Ik ga nu zelf ook op vakantie, twee weekjes Kreta. Hoop dat we allebei mooi weer krijgen!

Liefs jacq

• 26 Mei 2013 - 18:07

Cora :

Oh, die lijnen ,wat een paniek.
    Dat overkomt je allemaal wel een keer.
    Ik zal je boodschappen meenemen.
    Gr. uit Nrdwk waar de zon nu wel een keer schijnt.

• 26 Mei 2013 - 21:11

Yvon Castelein:

Jeetje zeg, jullie maken wat mee zo. Het leest voor ons als een spannend boek. Ik verheug me op het volgende verslag. Goede reis verder.

• 27 Mei 2013 - 17:21

Fimke:

Ahoy,houdt moed er komt prachtig weer aan.
    Wat een avonturen jongens.

Kus Fim

• 30 Mei 2013 - 19:41

Theo Hoekstra:

Ook hier in zuid west Frankrijk slecht weer, maar vanaf norgen 31 gaat de temperatuur naar de 20 graden, dus ziet er goed uit. Hoop dat ook voor jullie boat tour in La Douce.
    Verder veel succes. Houdt de vaart er in en de moed.
    gr Theo

• 01 Juni 2013 - 18:08

Rory & Yvette:

Hey Hans en Ien! Gewoon rustig van a naar b varen zit er niet bij zo te lezen. Jullie maken nogal wat mee! Erg leuk om te lezen allemaal. Leuk dat jullie mensen tegenkomen onderweg. Heel plezier nog en ik wacht op jullie volgende bericht!