Warmond - Berlijn 7 - Reisverslag uit Recke, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Warmond - Berlijn 7 - Reisverslag uit Recke, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Warmond - Berlijn 7

09 Juli 2015 | Duitsland, Recke

Elbe Havelkanaal en Mittellandkanaal

27 juni bij het verlaten van de Plauer See kwamen we achter een vrachtboot, wat wel gunstig is ivm de twee sluizen die we vandaag hebben. Vrachtboten roepen de sluiswachter vroeg op en mogen meestal direct de sluis in. Eerste sluis Wusterwitz, met een kolk van 212 x 12 m. en 4.5 m. omhoog, ondanks dalvaart.
Op km 376.8. We gaan deze richting aftellen tot km 0. Dus heel wat te gaan met een snelheid van 10 - 12 km p.u. Wij moeten voor ons zelf ook aanvragen of we mee mogen sluizen. Gelukkig kon dat.
We bleven maar achter dat schip omdat we op km 345.2 sluis Zerben nog hebben, en anders toch zouden moeten wachten op dit schip. Eerste stuk tergend langzaam 8 a 9 km p.u.. Wat is wijsheid !!! Gelukkig , later zette hij er de sokken in en gingen we normale snelheid 11 a 12 km. We konden weer meteen mee de sluis in en gingen nu 5 m. omhoog.
We hadden gepland om naar de haven Niegripper See te gaan.
Per ongeluk namen we op km. 331 een afslag te vroeg en gingen 850 m. het smalle Niegripper Altkanal op richting Burger Sportboothafen, waar gelukkig nog een plek vrij was. Aanleggen met achterpalen zijn we onderhand wel gewend. De vingersteiger was wel te kort maar oké. Over de reling, en met het trappetje konden we er op komen. Het ligt er zo verstopt mooi stil in de natuur. Je waande je met ogen dicht in een grote volière . Geen andere geluiden. De vissen sprongen bijna op je bord. Alles wat langskwam waren kanoërs .We hadden stroom en water en vooral geen internet. Wel een hele aardige havenmeesteres . Ook veilig ivm de opkomende wind.
We zijn naar de Niegripper See gelopen, waar eigenlijk het haventje ligt die wij in gedachte hadden. Ligt wel schitterend aan een groot meer. Bij navraag was alles vol de komende dagen. Dus liggen we goed waar we liggen. Er is een grote camping met een kiosk waar je voor de volgende ochtend broodjes kon bestellen en iets simpels kon eten op terras. Verder is alles ver weg. Je moet ook altijd zorgen voor voldoende voorraad aan boord .
28 juni. We blijven hier nog een dag en zijn met de fiets naar het stadje Burg gegaan. Wordt ook wel ,,Stad van de Torens,, genoemd. Sommige stammen nog uit de vroege middeleeuwen. Er moet nodig gerenoveerd worden , veel doet nog aan de DDR- tijd denken. Het zou een aardig stadje zijn met meer dan 25.000 inwoners. Maar het was uitgestorven. Waar zijn al die mensen? Achter de welbekende kleine raampjes ? Zelfs bij een wielerwedstrijd die gehouden werd, kon je mensen tellen op een hand. Daarna zijn we langs het Niegripper Altkanaal over een bospad gaan fietsen tot het einde. Daar was een mooi terras en we hadden best wel trek om 14.30uur. Mensen waren heerlijk aan het eten, het water liep ons in de mond. Helaas , wij konden niets meer bestellen,
3 min. te laat, nou ja ......! Dan maar in het plaatsje Niegripp proberen, ook helemaal uitgestorven met een snackbarachtig iets, waar het hele dorp zat volgens mij. Dat werd ook niets. Langs de Niegripper See weer terug naar onze haven. Het is wel prachtig fietsen hier over bospaden langs het water. Trouwens, heerlijk gegeten uit eigen keuken.!!!
29 juni. 22-24 gr half bewolkt en 2-3 Bft . Na wat nodige klusjes zijn we 10.15 uur vertrokken. Verder het kanaaltje op. De radarbeugel moest even neer voor een brug. Even verderop links af zijn we via de Niegripper See weer op het Elbe Havelkanaal gekomen richting de grote sluis Hohenwarthe op km. 325.1 . Ondanks de 19.8 m omhoog gaat het vrij rustig, zonder kolken. Je wordt in fases geschut. Het levert een enorme waterbesparing op. Dat allemaal is te danken aan de spaarbekkens, die er links en rechts van de sluis bevinden. Weer geluk , met een vrachtboot mee en na de sluis ook direct over de kanaalbrug over de Elbe, dat eenrichtings verkeer is.
We varen nu op het Mittellandkanaal . De km telling gaat gewoon door.
Net na de kanaalbrug , bij het waterkruispunt Maagdenburg/kanaalbrug over Elbe zijn we links aan gaan leggen om de bekende schepenlift Rothensee te kunnen bekijken. De bak is maar 85 m. lang en daardoor vroeger een knelpunt. Het is nu buiten gebruik omdat ernaast de nieuwe sluis Rothensee is gebouwd, 220 m lang en waarin complete duwcombinaties met nog een of twee schepen worden geschut. Afhankelijk van de waterstand op de Elbe. Tussen de 10 en 18 m. De deuren zijn 25 m. hoog.
Bovenop het bedieningsgebouw is een bezoekerscentrum ingericht en kun je alles heel goed bekijken. Het ziet er indrukwekkend uit.
Om 15.30 uur kwamen we bij km. 300.2 in de jachthaven Haldensleben. Waar we op de heenreis ook zijn geweest. Het is voor ons de laatste plaats in voormalig Oost Duitsland.
Weer een mooie avond om op de Cobb eten te bereiden.
Het verslag nr. 6 versturen wilde maar niet lukken ondanks de goeie internetverbinding,dat we eindelijk weer hadden. Nog excuses daarvoor.
We weten nu wel de oorzaak. Eindelijk antwoord gekregen van de helpdesk ,,waarbenjij.nu,,. het zou gaan om de smilies , die ik gebruikte ivm het weer. Tjonge. Met het verwerken daarvan zouden ze nog problemen hebben. We zullen het meemaken de volgende keer. Aan het einde van dit kanaal.
30 juni. 18-21 gr. Half bew. 2-3 Bft. Vertrek 9.00 uur.
3 km lang was er werkuitvoering op het water. En weer een richtingverkeer . We kwamen er zonder kleerscheuren langs. Om 14.00 uur kwamen we bij km. 246 in jachthaven M.B.C. Wolfsburg. We blijven hier 3 nachten. Mooie plek in een box aan zijsteiger. Uitzicht op het kanaal. Goed eten bij havenrest. Neptun met groot terras en uitzicht op de haven. Deze haven hadden we op de heenreis overgeslagen en nu was het een must om ,,autostadt,, te bezoeken.
Vandaag konden we geen kaarten meer krijgen. Morgen 9.00 uur moeten we het weer proberen.
Uit de hele wereld komen hier bezoekers. Het is een imposant VW-complex. En eigenlijk een stad in een stad. Daar is ook de bakker. Alle verdere inkopen aan de andere kant van het kanaal in de stad.
1 juli. 29 gr. Zon 4 Bft. Het is gelukt kaarten te krijgen voor autostadt. We worden 11.00 verwacht op het terrein en 11.30 gaat de boot een klein stukje langs het terrein. Het hele complex is zeker 3 km lang. Na de boot kom je in een treintje. Prima met airco en een spreekster. Je gaat de fabrieken in en ziet het hele proces van het persen van carrosseriedelen tot en met het assembleren van de gehele auto. Veel robotten die alles van elkaar overnemen. Duidelijk uitgelegd. Alles wat gefabriceerd wordt is al verkocht.
Heel indrukwekkend en zo groot. En zoveel mensen. 25.000 in drie ploegendiensten.
In een prachtig aangelegd park liggen de paviljoenen. Ieder merk dat tot het Volkswagenconcern behoort heeft zijn eigen paviljoen. Ook een museum met oldtimers. En natuurlijk genoeg horeca met terrassen. Je kan er zeker een dag vertoeven. Naast de haven heb je de Volkswagen Arena. We zijn daarna met een omweg een rondje gaan fietsen om de Allersee, een groot meer met park en strand, dat ook vlakbij de haven ligt.
2 juli. 32 gr. zon 4 Bft (gelukkig). Op de fiets via VW terrein over een brug naar een grote outlet . Een nieuw centrum met alle bekende grote merken. t/o Autostadt. En daarna naar de stad. Wat een winkelaanbod. Zowel overdekt met airco als buiten.
Incl. Veel restaurants en terrassen. Het was zooooo warm. Snel naar het strand aan het meer. Daar voelde je de aangename wind. 'Savonds laat bleef het nog 29 gr.
Wolfsburg heeft veel te bieden. Shoppen, groot meer met strand en park en Autostadt
3 juli. 34 gr. half bew. 2 Bft . Benauwd. de watertank weer gevuld. Vertr. 10.00 uur. We gingen een hele donkere lucht tegemoet en ja hoor half uur later warme regen. Bij km 236.5 kwamen we bij sluis Sulfield . We hadden ons gemeld en moesten aan de wachtsteiger totdat er werd omgeroepen dat we mee mochten. Het was heel druk. We hadden geluk dat we achter de vracht mee konden sluizen. 9 m. omhoog. 12.15 uur konden we weer verder. V.a. de andere kant hoorden we via de marifoon dat er al 3 schuttingen gewacht moest worden. ik heb de taak toebedeeld gekregen om via de marifoon aan vrachtschepen te vragen of we mogen passeren. Alleen maar aardige schippers meegemaakt. Zij gingen een beetje aan de kant en hielden iets in. Alles verliep zonder problemen.
Bij km. 214 sloegen we li. af het zijkanaal Salzgitter in. 3.5 km verder li. onder een brug van 5 m. door en daar voor de radarbeugel even laten zakken. In een kom ligt jachthaven Heidanger. Het ligt in een bosrijke omgeving en is een tropisch paradijsje compleet met palmbomen, sinaasappelboompjes, varens enz. Op iedere meerpaal aan de lange steiger , waar wij aan liggen, mooie rode geraniums. Je weet niet wat je ziet. Met de bijpassende temperatuur van 35 gr. en hier windstil. je zou kunnen denken dat je op Bali zit. Het terras en restaurant zat helemaal vol. Men weet het ook met de auto te vinden. Het is een uitstekende keuken.
Helaas hadden we deze haven op de heenreis ook overgeslagen, maar dan is het ook wel weer zo leuk om anderen aan te doen. Het bleef een tropische nacht.
4 juli. 34-38 gr. Windstil. Als het 10 graden lager was, waren we zeker hier nog gebleven. Maar stilliggen tussen de bomen ,nee, dan is het beter om te varen. We hadden nog stroom op de meter en besloten daarom eerst de wasmachine zijn werk te laten doen, en zijn 10.15 uur vertrokken. Via het zijkanaal weer op het Mittellandkanaal waar gelukkig ietsje meer wind stond.
25 km voor sluis Anderten dachten we slim te zijn door achter een vrachtboot te blijven. Het ging super langzaam en dan is 25 km heel lang. Na ons gemeld te hebben om 14.30 uur bij de sluiswachter kregen we de boodschap om aan te leggen en te wachten tot we opgeroepen zouden worden. Er lag heel wat vracht te wachten. En met 2 van die schepen konden wij er niet meer bij. Wat een tegenvaller. Eindelijk toestemming om er in te mogen. Verval van 15 m. en om 16.00 konden we pas weer verder. Langs het kanaal veel mensen die in het water zwemmen en kinderen die van de bruggen springen . We kwamen bij Hannover langs een zwembad. Zo druk heb ik het echt nog nooit gezien. Ik denk dat er eerst een uit het water moest voordat er weer een in kon. Extreem. Het was ook de allerwarmste dag met 38 gr. De temp. bij het stuurwiel werd 46 gr. En praktisch geen wind.
Bij km 149.3 li. Zijkanaal Hannover-Linden in , en na 2.5 km kwamen we eindelijk om 18.15 uur in jachthaven M.B.C. Seelze. Een lange dag, maar varen was toch beter dan stilliggen. Het heeft een half uur geregend maar friste niet echt op. Hier ging men ook rond de boot zwemmen. Het water ziet er zo vies uit ! Hier ook weer een heel goed en druk restaurant met terras. Op de radio hoorden we steeds dat het noodweer zou gaan worden met hagel en onweer en windstoten enz. Maar is hier alles meegevallen gelukkig.
5 juli. 32 gr. Half bew. 2 Bft . De was binnen een uur droog. Mail gecheckt. En 11 uur vertrokken. Via het zijkanaal weer naar het Mittellandkanaal. 12.30 begon het te regenen en werd het meteen een stuk frisser. Donkere lucht, flitsen en gerommel. Op de radio constant waarschuwingen voor storm met orkaankracht. Wij vonden het toch veiliger om daarom in een haven te liggen. Overal langs het kanaal was de vrachtvaart al vast gaan liggen. Dat viel wel op .
16.00 uur kwamen we in de jachthaven Minden-Hahlen. Gelukkig nog plek aan de langsteiger. We lagen net vast toen het losbarstte. Wat een noodweer. Zwaar onweer met storm. Het kwam uit alle hoeken. Helaas moesten wel alle luiken en ramen dicht, waardoor de warmte goed binnen bleef. 'Snachts ook nog met bakken uit de lucht.
6 juli. 24 gr. Half bew. 3-4 Bft. Vertr. 10.15 uur. Wat vrachtvaart gepasseerd. Het is best wel druk op het water. Ook veel meer ,,sportboten,, De officiële vakanties zijn duidelijk begonnen.
Ondertussen gewerkt aan de blog. (Wij kunnen nl. praten en breien tegelijk). haha
13.45 uur bij km 61.2 weer in de Marina Bad Essen aan dezelfde steiger als eind mei. We hadden verwacht dat de officiële opening onderhand wel geweest zou zijn, maar dat is pas 25 juli . En met de finishing touch zijn ze nog volop bezig. We blijven hier 2 nachten voor nog steeds 2 euro p.n.incl stroom/water/internet. Hier kunnen we heel eenvoudig weer voldoende voorraad inslaan. Alles is dichtbij.
Mooie avond weer met perfecte temperatuur op achterdek.
7 juli. 26-28 gr. half bew. 3-4 Bft . Het is heerlijk toeven op het dek. 'Smiddags naar Centrum gelopen om te shoppen. En de avond leende zich er weer voor om met de Cobb aan de gang te gaan. (Hans z'n hobby) !
'Snachts is het vreselijk te keer gegaan. De stoelen hadden we bijvoorbaat al neergelegd, ivm de slechte voorspelling, maar schoven evengoed over het dek.
8 juli. 17-15 gr. zw. bew. buien 6-7 Bft met rukwinden. We blijven nog maar een dag beschut liggen. Een zijkant er weer in. Dan kunnen we in ieder geval uit de wind buiten zitten. Het is echt herfstig. Alles is nu weer goed afgekoeld binnen.
9 juli. 13 gr. half bew. 6-7 Bft . vertrek 9.30 uur. Ontzettend veel vrachtverkeer.
Het passeren ging zonder problemen. Je moet het wel altijd vriendelijk vragen.
Onderweg af en toe slagregens met felle windstoten. Het werd dan goed fris.
Om 14.30 uur lagen we vast aan een zijsteiger van Marina Recke bij km. 12.8. Gelukkig net even droog op dat moment. De wind trekt meer aan.
Op de heenreis 26 mei, was het hier precies hetzelfde weer.
We hebben wel een paar dezelfde haventjes aan moeten doen als op de heenreis, maar toch wel zoveel mogelijk andere .
Morgen verlaten we het Mittellandkanaal bij km. 0.
We gaan dan links af en een voor ons nieuw stuk varen.
Vandaag zijn we precies 9 weken onderweg.
Lieve groet
Hans en Ineke.

• 09 Juli 2015 - 19:10

Marjon:

Hoi Hans en Ineke,
    Zo te lezen aan je, weer leuk geschreven, verhaal hebben jullie weer een hoop meegemaakt!
    En wat een temperatuurverschillen zeg! Vooral die warmte...... vreselijk!
    Verder hele mooie dingen gezien weer, heerlijk zeg!
    Heel veel plezier verder, geniet er nog lekker van!
    Groetjes, Marjon.

• 10 Juli 2015 - 14:30

Fimke:

Wat een verschil in temperatuur joh.

• 10 Juli 2015 - 17:34

Ellen Van Veen:

Weer een leuk verslag Ien. Fijne reis maar weer.

Liefs,

Ellen

• 11 Juli 2015 - 11:48

Marry:

Hallo Ineke en Hans, Het gaat nog steeds goed bij jullie, warm en koud het is van alles wat, zo ook de hoogte verschillen zijn toch hele stukken. Hoop dat de rest ook voorspoedig gaat.
    Groetjes Marry

• 12 Juli 2015 - 11:47

José:

Het is hier ook de ene keer herfst en dan weer zomer! Maar op het water heb je natuurlijk ook veel eerder last vd kou weet ik uit ervaring ;)
    het blijft altijd n gedoe bij die sluizen zeg dat neemt n hoop tijd in beslag. goede vaart verder X

• 12 Juli 2015 - 15:17

Yvon:

9 weken alweer. Jeetje wat vliegt de tijd. Geniet er nog lekker van.