Berlijn - Warmond 9 - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Berlijn - Warmond 9 - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Berlijn - Warmond 9

25 Juli 2015 | Nederland, Hoorn

Warmond - Berlijn 9

15 juli komen we vanaf de Rijn via het Pannerdenskanaal op de mooiste rivier van Nederland; de Gelderse IJssel, 118 km lang. Veel bochten en begroeide oevers met oa wilgen en riet. Het is geweldig deze rivier voor stroom af te varen. 14.45 uur slaan we af bij de Passantenhaven van Doesburg. Net op tijd om aan de buitenkant van een drijvende steiger aan te leggen. We vallen met onze neus in de boter . Het is de eerste dag van vier dagen ,,Doesburg binnenste buiten,, met braderie, muziek en theater.
Jammer dat er veel buien zijn. Heel toevallig kwamen we terecht in het gezellige oudste café van Nederland ,,de Waag,, zij staan in het Guinness book of records.
16 juli. 22 gr. half bew. 1-2 Bft. Na de boodschappen en de nodige telefoontjes zijn we pas vertrokken om 11.30 uur. Mooie tocht. De waterstand is zichtbaar heel laag. Omdat Na twee uurtjes afgeslagen bij WV Gelre, in de vispoorthaven, direct naast het centrum van Zutphen. Omdat voor de ingang een sterke neerstroom is moet je daar bb-zijde invaren. alle steigers en boxen waren al vol. We konden nog wel aan de kade. Alleen was daar geen stroom, maar met een aggregaat geen probleem. Een gezellige stad. 'snachts regen.
17 juli. 22 gr. Zon 4 Bft. Vertrek 10 uur. Heel rustig gevaren om van de prachtige omgeving te genieten. Na een kleine 2 uur slaan we af bij de nieuwe jachthaven in het grindgat ten noorden van Deventer. De Zeil- en Motorbootver. Deventer. De havenmeester wijst de box en fietst naar de steiger om te helpen.
Bij de ingang Is een zandplaat aan sb. Het centrum ligt op 3 km.
Ivm het weer zijn we hier 3 nachten gebleven. Het is een grote en drukbezochte haven.
In het grindgat wordt er ook geankerd en er is een strandje.
Deventer is een prachtige historische stad. Er is veel bewaard gebleven en gerenoveerd. Het oudste stenen huis van Nederland kun je daar in het centrum vinden.
18 juli. 20 gr. half bew. 4 Bft. Met de fiets 3 km naar het centrum van Deventer . Lekker door de oude knusse straatjes gelopen en langs veel boeken, curiosa en kunst standjes.
19 juli. 16 gr. 4 Bft. Tot 16.00 uur regen wind regen, heeeel veel.
20 juli. 18 gr. 3 Bft. Vertrek 10.00 uur.
Om 12.30 uur slaan we nu linksaf. Na 300 meter is ,,IJsseldelta Marina Hattem,, aan de voet van het Hanzestadje Hattem. We worden hartelijk verwelkomd en geholpen bij het aanleggen. Direct over de dijk loop je zo het weer historische stadje in.
Alle plaatsjes en Hanze steden langs de IJssel zijn stuk voor stuk heel bijzonder.
21 juli. 22 gr. half bew. 4 Bft. Vandaag hebben we een mooie fietstocht gemaakt over de vallei en terechtgekomen in Zwolle.
Marina Hattem is een hele gewilde haven en leuk om alle schepen binnen te zien komen. Tevens een verkoophaven. Er lag wel het een en ander leuks te koop.
22 juli. 20 gr. half bew. 3 Bft. Vertrek 9.15 uur.
Kampen hebben we om 10.45 uur links laten liggen en kwamen via het Ketelmeer onder de Ketelbrug door op het IJsselmeer. Van te voren alles weer stormvast gezet beneden. Op het Ketelmeer trok de wind nl al aan naar 4-5 Bft. En ging het aardig te keer.
Maar toen we onder de Ketelbrug doorkwamen en het IJsselmeer op, was het weer behoorlijk raak. Voor ons maakten al twee boten rechtsomkeer.
Wij wilden naar de Gemeente Haven van Urk. Hans had er een afspraak om de dieptemeter te laten repareren.
Ik was vergeten de raampjes van de voorpunt dicht te doen, hoe dom.
De golven hadden vrij spel om in de voorpunt te komen en alles was drijf en drijf nat.
We hebben het weer overleefd en om 14.00 uur lagen we aan een mooie steiger. Ook weer net op tijd voordat de meeste boten kwamen binnendruppelen.
Gelukkig was het goed weer met die harde wind om te drogen. Bijna alles uit de voorpunt kon in de was en de matrassen enz. naar buiten om te drogen.
Gelukkig hadden we op dat moment geen loge's.
De 23e ook in Urk gebleven. Het was nog een aardig klusje om de dieptemeter los te koppelen. Er zitten zoveel verschillende draden aan. Hans heeft er duidelijke foto's van gemaakt zodat na de reparatie, wat gelukkig gelukt is, elke draad weer op de juiste plek en volgorde bevestigd kon worden. Hij is zo handig !
24 juli. 16-18 gr. zw. bew. 1-2 Bft. Ideale weersomstandigheden om het IJsselmeer over te steken . De voorspellingen zijn heel slecht voor de volgende dagen. Storm/regen windkracht 9. Dus............... Vertrek 8.00 uur. Koers uitgezet richting Enkhuizen. Alles ging perfect. De sluis van Enkhuizen konden we ook direct in. We waren bang dat we een schutting zouden moeten wachten. Er lagen zoveel boten te wachten. Geen idee dat er zoveel in konden en wij als laatste. De sluisdeuren hadden we vlak achter ons. Het is eigenlijk een schutting van niets.
Voor je goed en wel vastlag sprongen de lichten al op groen.
Via het Hoornse Gat kwamen we op het voor ons altijd lastige Markermeer. En ja hoor. Weinig wind en toch weer afschuwelijk onrustig water. We gingen weer behoorlijk van links naar rechts. Gelukkig even over twaalf uur kwamen we weer in de historische Gemeente Haven van Hoorn. Met Moederdag waren we hier op de heenreis. Gemiddeld gingen we 12 km p.u. vandaag.
De allerlaatste plaats hadden we aan de kant van het park.
Het liep al gauw vol. Ondanks dat ik een droogrekje had hangen moesten we er toch aan geloven. We kregen naast ons nog 3 zeilboten uit België . Dolle boel met elkaar door al die pintjes en zij moeten allemaal via onze boot op de kant komen. Op zich mogen we niet klagen , want de meesten liggen met vijf dik. Iedereen zoekt beschutting voor morgen.
Het weer: stilte voor de storm.
Tot het allerlaatste verslag.
Lieve groet
Hans en Ineke

• 25 Juli 2015 - 12:24

Ashley:

Hi Hans en In, wat lijkt me dat eng over het Ijsselmeer!
    Ga maar niet varen dit weekend, als je de voorspellingen leest..
    Jullie zijn al dichtbij huis dus tot snel xxx

• 25 Juli 2015 - 13:52

Yvon :

Weer een heel avontuur. De weersvoorspellingen zijn inderdaad erg slecht. Voorzichtig aan doen dus.
    Maar ja jullie zijn zo onderhand zeer ervaren vaarders, Nou nog een goede reis verder.

• 25 Juli 2015 - 16:37

Marjon:

Hoi Hans en Ineke,
    Wat leuk zeg, wij hebben ook Doesburg, Zutphen, Deventer en Hattem in dezelfde havens gelegen!
    Wat vreselijk zeg met zo'n harde wind over het IJsselmeer! Brr! Ik durf dat nooit hoor! Van mij mogen we dan niet varen! Oei wat vervelend van de raampjes zeg! Wat zal je gebaald hebben......
    Urk is inderdaad leuk hè? Veel plezier nog! Groetjes, Marjon