Warmond Berlijn 5 - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Warmond Berlijn 5 - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Warmond Berlijn 5

18 Juni 2015 | Duitsland, Spandau

Warmond - Berlijn 5
t/m Berlijn

10 juni. 18-20 gr. ☀️ 3 Bft . Vertr. 10.15 uur. Uit Brandenburg.
Via de Brandenburger Niederhavel terug naar de Havel door een sluis anderhalve meter omhoog en 11.00 uur verder. Een prachtige dag. Echt genieten van de mooie Havel,die loopt door een schitterend cultuurlandschap van kastelen met tuinen tot aan de oevers van de rivier. Via de Trebelsee weer op de Havel, en 13.30 uur kwamen we in het haventje Seesportclub aan de Ketziner Havel in Ketzin aan. Een klein oud stadje dat oa een museum heeft waar een ,,kaffenkahn,, te bezichtigen is. Dat is een typisch houten vrachtboot met zeil uit deze streek. En het ligt midden in een beschermd natuurgebied. We werden hier gewekt door de vele koekoeksgeluiden.
11 juni. 19-25 gr. ☀️3 Bft . Vertr. 9.30 uur. Weer zo'n ongelooflijk mooie tocht. Echt iets waar je wilt blijven. Misschien als we terugkomen op anker ?! Op dit stuk van de Havel varen we weer over een aantal meren zoals de kleiner en grosser Zernsee , Schwielowsee (10 km lang en 4 km breed) en Templinersee. De doorgaande route is steeds betond. Wel steeds uitkijken voor rondvaartboten die snel geïrriteerd raken als zij al denken dat je mogelijk in hun vaarwater gaat komen.! Er wordt veel geankerd. Vaak door kleinere boten, omdat je buiten de betonning in ondieptes komt. We liggen op een mooie plek vast om 13.15 in de Jachthaven Potsdam. Grotere jachthaven van Ned. eigenaar, die alles goed voor elkaar heeft. Het ligt heel centraal t.o.v. Alle bezienswaardigheden. Het trekt inderdaad ook opvallend veel Nederlanders. Het geeft ons een ,,campinggevoel,, van vroeger. Er is alleen internetbereik bij het havenkantoor. Daar staat buiten een oud groen bankje waar de pensionados (waar wij natuurlijk ook bijhoren) bij elkaar komen met hun tablets om hun email en/of nieuws te downloaden. En een babbeltje met elkaar maken. Zo hoor je ook weer ervaringen van dees of geen .!!!!!! Gewoon grappig. We hebben geboekt voor 4 nachten. We zijn na de lunch gaan lopen naar het hele gezellige centrum tweeënhalve km. Veel terrassen. Brandenburger Tor bekeken. Er is hier zoveel moois te zien.
12 juni. 19-25 gr. ⛅️ 3 Bft. Er staan bij het havenkantoor een rijtje karretjes waar je steeds mannen met jerrycans mee zag lopen. Er schijnt dichtbij een goedkoop adres te zijn om diesel te tanken. 117.9 per liter.Dat is niet voor dovemansoren ! Dus Hans er ook op af. 4 x lopen met 3 jerrycans op karretje. Tank weer vol. Ook heel toevallig zag hij een bedrijf op het haventerrein, dat zich bezig houdt met het maken of repareren van kappen en tentzeilen. Wij zouden dat eigenlijk na het seizoen laten doen. Maar wat is er makkelijker om het hier even te laten doen. Het is mooi weer en het gaat maar om het repareren van een paar stiksels. Na informeren konden zij dat snel fixen. Wij alles los en eraf gehaald en gebracht. Binnen anderhalve dag was alles weer piekobello in orde.
Daarna op de fiets naar het park Sanssouci, dat wordt ook wel het ,,Versailles van Pruisen,, genoemd. Er is zoveel te zien in het park. Oa ook het Prachtige Slot Sanssoucci, waar ook een Ned. Architect Johan Bouwman aan heeft gewerkt. Door deze bouw is Potsdam ook tot ontwikkeling gekomen. J.Bouwman nam Nederlandse ambachtslieden aan die jarenlang bezig waren, en die ook ergens moesten wonen.
Er werden huizen voor gebouwd. Zo is de wijk tussen 1734 en 1742 met ca 150 typisch Hollandse woningen met rood baksteen en met gebogen - of trapgevels ontstaan. Het zg ,,Hollandisches Viertel,,. Heel opvallend tussen die andere stijlen van hoge grote gebouwen.
13 juni. ⛅️ 29 gr benauwd. Op weg met de fiets en weer veel gezien. Om 14.00 werd het plotseling donker en moesten we gauw maken dat we naar de boot kwamen. De terrassen werden overal opgeruimd. Er zou noodweer volgen hoorde je om je heen. We moesten nog 3 km. Een grote klap, een flits , een hoop gedonder, en vreselijk grote regendruppels en harde stormachtige wind. Heel eng werd het. We hebben nog nooit zo hard gefietst, en waren tot op het bot doorweekt. Natter kan je dan toch niet meer worden dus doortrappen maar. Dat was maar goed ook, want het werd alleen maar slechter. dus echt noodweer.
14 juni. ☁️ 13-18 gr. 3 Bft . op de fiets nu naar park Babelberg. Mooie fietstocht. Terug kwamen we over de Glienicker brug, die een beladen historische betekenis heeft. gedurende de tijd dat West-Berlijn door een muur gescheiden werd van de DDR ,(waar ook Potsdam onder hoorde) was deze brug, naast het ,,check point Charlie,, de plek waar de geallieerden spionnen uitwisselden met de DDR.
15 juni. ☁️ 13-19 gr. 3 Bft . Watertank weer vol en nog even email checken op het bekende groene bankje en de andere checkers gedag gezegd. een koppel gaat door naar Polen , een had een maand in de haven geboekt. En een ander ging weer Berlijn bezoeken v.a. Deze haven. Het treinstation is 5 min. lopen en je kan hier meteen ook een dagkaart kopen voor al het vervoer in Berlijn. Vertr. 10.15 uur. Om 12.45 konden we net niet meer in de sluis Spandau. Dus een schutting wachten. 13.30 kwamen we de sluis uit en direct rechts om de hoek ligt het kleine veilige haventje Wasserfreunde Spandau 04. Ook weer een tip van Jan Krijgsman.
Meteen kwam de havenmeester aanwijzen waar we konden liggen. Mooi aan het grasveld.
We konden max 4 nachten boeken. Daarna was er door een groep gereserveerd. We liggen naast de Citadel in Spandau-Berlijn. De westkant van de stad. Eerst zijn we lopend naar het historische centrum van Spandau gegaan. Daar staat ook een van de oudste kerken van Berlijn. De St Nikolai-kerk. We konden er nog net in voordat de deuren dicht zouden gaan. Daarna hebben we nog de citadel bezocht.
16 juni. 14 gr. ☁️ frisse dag. met de metro naar de stad. Met een dagkaart van 6.50 euro kun je alle kanten op. We hadden ook gelezen dat je buslijn 100 en 200 kan gebruiken om langs de meeste bezienswaardigheden te komen en bij de diverse haltes evt in en uit te stappen. Dus het is geen commerciële hop on hop off bus.
Het is een geweldige stad, waar je nog wel veel sporen van de oorlog terugvindt. Er wordt veel gerestaureerd en gebouwd. Mooie luxe winkels in de mall of Berlin.
17 juni. 17-20 gr. ⛅️ Met de fiets naar de metro . Nu naar de Friedrichstrasse.
Naast het checkpoint Charlie museum zagen we heel onverwacht een verstopt strandje nagebootst compleet met ligstoelen en bedden en gekleurde houten tentjes erom heen voor eten en drinken met Caribische muziek. Je waande je er echt even en de zon scheen ook heerlijk. Dus even een rustmoment na alle indrukken. Toen we weer in Spandau uit de metro kwamen, zag Hans een apart verslaafd achtig figuur aan de lamp op zijn fiets rommelen.............nou............verniel niets van Hans !!!! In heeeel duidelijk Nederlands liet hij dat weten ook. Die jongen begreep het in ieder geval snel , schrok zich rot, en koos het hazepad. We waren er net op tijd bij en hebben de mooie lampjes er meteen maar afgehaald.
18 juni. 18 gr. ☁️ 5 Bft. Voorspelling regen. Vandaag heeft hans weer even alles in de motorruimte gecheckt. En ik had weer mijn bezigheden. De regen bleef toch uit en we zijn 'smiddags een stuk gaan fietsen langs het water en buitenwijken. Snel eten gehaald voor het begon te spetteren .18.00 uur ging het harder waaien en werd het donker.
We hebben in die paar dagen veel gezien van Berlijn. De stad is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht en eenderde bestaat uit water.
Het haventje is heel rustig uitgezonderd het vliegverkeer (vliegveld Berlijn-Tegel vlakbij) en is veilig, het ligt gunstig tov de metro en het gezellige historische centrum van Spandau, Varen en aanleggen in de binnenstad is overal afgeraden. Te veel rondvaartboten en brutale zwervers. Die de kades afstropen.
Ook hebben we besloten dit jaar toch niet naar het grote merengebied boven Berlijn te gaan. Dat willen we ooit gaan doen , maar dan via de noordelijke route.
Morgenochtend verlaten we Berlijn.
We zijn vandaag precies 6 weken onderweg ! Wat vliegt de tijd.
Tot het volgende verslag.
Lieve groet
Hans en Ineke.

• 18 Juni 2015 - 22:57

Nel Rijnbeek :

Hoi Ineke en Hans!

Alweer 6 weken weg! Inderdaad vliegt de tijd he!
    Fijn dat jullie zo genieten.
    Hier is het koud en herfstachtig. Wel wennen hoor en de zomer gaat zo aan ons neus voorbij.
    Gelukkig hebben we nog wat in het vooruitzicht.
    Verder gaat alles z'n gangetje. Nog niet geskeelerd. Mis je!

Tot de volgende keer! Liefs, Nel en Wim

• 18 Juni 2015 - 23:46

Cora:

Hoi Hans Ineke 6 weken alweer en we reizen leuk met jullie mee, nu weer huiswaarts?Wij vertrekken zondag richting Schiphol. Goede reis verder.

• 19 Juni 2015 - 10:19

Marjon:

Hoi Hans en Ineke,
    Wat een heerlijk verhaal weer! Ik krijg er helemaal zin in om ook te gaan!
    Fijn dat je zo veel goede aanmeer plekken hebt daar!
    Wij liggen nu in Amersfoort, daarvoor Spakenburg. Heb daar een ongelukje met de fiets gehad, 10 hechtingen!

• 19 Juni 2015 - 10:23

Marjon:

Vervolg van mijn reactie, blijkbaar mag je niet te veel tekst gebruiken!
    Gelukkig geen last van mijn hechtingen.
    We liggen nu in Amersfoort en gaan morgen naar Almere, daarna naar Weesp.
    Geniet van jullie prachtige reis, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag!
    Groetjes, Allert en Marjon.

• 19 Juni 2015 - 11:47

Yvon :

De tijd vliegt inderdaad. Wij krijgen door de verhalen ook een vakantiegevoel. Berlijn staat ook nog steeds op ons verlanglijstje. Zo te horen ook een mooie stad. Wij wensen jullie een veilige en mooie terugreis toe.

• 19 Juni 2015 - 14:48

Cock :

Weer een leuk en interessant verhaal !
    Nog veel plezier en groeten van Piet en Cock

• 19 Juni 2015 - 18:43

José:

nou dat gaat zeker hard! Niets teveel gezegd hè van Berlijn ;) gelukkig ook wat zon tussen de buien door gelukkig maar tot gauw X

• 20 Juni 2015 - 15:10

Otto En Jeanette:

Berlijn is inderdaad geweldig!!!!!
    Jullie maken weer heel wat mee en komen op prachtige plekken. De zomer wil hier echt niet komen. Dat is toch jammer want vanaf zondag worden de dagen weer wat korter en wij hebben niet het gevoel dat de langere dagen er waren want 's avonds koelt het heel snel af.
    Het enige waar het goed voor is, is de tuin :-)
    Geniet maar lekker van alles en tot jullie volgende editie.

• 21 Juni 2015 - 21:33

Marry:

Hallo Ineke en Hans, Het is wel genieten van jullie reis verhalen. Hier mis je niets van het weer.
    Wat veel meren weten jullie nog wel wijs uit al die meren, of is het allemaal anders? Wij horen het allemaal wel weer als jullie deze kant opkomen. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes Marry