Warmond Berlijn 4 - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Warmond Berlijn 4 - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Warmond Berlijn 4

11 Juni 2015 | Duitsland, Potsdam

Warmond - Berlijn 4
t/m Brandenburg a/d Havel

Voor diegenen die de mail ook niet hebben ontvangen: hebben we na Bad Essen een stop gemaakt in Minden-Hahlen, Hannover, en Allerbuttel, waar we besloten een andere route te nemen via het ESK, het merengebied ten noorden van Berlijn en zo naar Berlijn .
Het Elbe-Seitenkanaal loopt door het Allertal en over de Luneburgerheide en is de noord-zuidverbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanaal . Op het 115 km lange kanaal wordt een hoogteverschil van 61 m. overbrugd. 23 m. door een sluis en 38 m. door een schepenlift. Het kanaal werd tussen 1968 en 1976 gebouwd en bood voor de west-Duitse scheepvaart een alternatief voor de vaart door de DDR, dat altijd een hoop gedoe gaf door grenscontroles . Ook als alternatief voor de Elbe, waar 'szomers vaak een te lage waterstand is. ( ging nog geen lampje branden).
3 juni beginnen wij met km. 0. Het is toch weer een ander landschap. Open vlaktes, landbouw, heide en veel naaldbomen.
Bij km 38.8 links komen wij aan bij jachthaven Wittingen. Er is een langsteiger voor passanten. De havenmeester beheert ook het terras, bar en restaurantje. Zijn grote liefde staat in de keuken. En er wordt goed gebruik van gemaakt. Ik had helaas de verkeerde keuze. Halve sparerib (op menu stond ,,sparerip,,) Hans zei nog : als het zo geschreven wordt kan het niet kloppen. En inderdaad het leek wel een bot van een mammoet met alleen een dikke laag vet en spek. Als ik daar nog aan denk, draait mijn maag er weer van om. De dichtstbijzijnde supermarkt was 5 km fietsen en 1 km verder het centrum. Stelde niet veel voor en veel leegstand.
4 juni. 20 gr. zon 2 Bft. Vertrek 9.00 uur. Even oversteken om 500 ltr diesel te tanken.
9.30 weer verder naar de sluis bij Uelzen 23 m. naar beneden. We moesten even vast bij een wachtplaats. We hadden ons gemeld, en vrij snel keihard en bevelend door een luidspreker: ,,das sportbot nach dritter shiff da in,, whow ! !
Het was een makkie met drijvende bolders.
Bij km 80 was een vrije ligplaats in een kom, waar we 13.30 hebben aangelegd.
Prachtige rustige plek met nog een paar andere boten. Na de lunch zijn we gaan lopen twee en halve km naar het gezellige en mooi gelegen kuuroord Bad Bevensen. Het is ruim 200 jaar geleden voor een groot gedeelte afgebrand. Er staan dan ook niet veel oude gebouwen. Er is een mooie voetgangerspromenade en kuurpark. Het wordt stad van de gezondheid genoemd.
Op anderhalve km kunnen weer boodschappen gedaan worden.
Voor ons lag een schip uit Zwitserland. We kwamen in gesprek en zij vertelden dat zij een week in Lauenburg aan het einde van dit kanaal hebben gelegen om de Elbe op te kunnen, maar de waterstand was veel te laag en de vooruitzichten zagen er ook niet uit dat dat zou veranderen. Zij gingen daarom maar weer terug. Je zou alleen richting Hamburg kunnen. Ooooohhhhhh!!!! We hebben een site gekregen waarop je dat kan checken. nl. www.elwis.de. En inderdaad. Weer een leermoment . Nou ja, ........knop om en roer om dan maar. En weer 80 km terug.
5 juni. zon 22-28 gr.3 Bft . Hans lekker verse broodjes gehaald en na ontbijt 9.15 vertrokken. De Zwitsers waren net voor ons weg. Helaas, want 11.15 uur mochten er 2 vracht- en 3 sportboten in. Wij waren helaas de vierde. Anderhalf uur later konden wij eindelijk met de mededeling weer bevelend keihard :,, warten auf fracht,,. En weer 23 m omhoog deze keer. 13.15 uur konden we pas weer verder. We kwamen langs de haven van Wittingen en zagen de Zwitsers liggen. Die eigenlijk beweerde tot Wolfsburg te gaan. Dus wij dachten, wat zij kunnen, kunnen wij ook. Maar dan tot Mittellandkanaal. Het was prachtig . maar het werd uiteindelijk wel een hele lange dag. Vooral ook door het oponthoud bij de sluis. We kwamen weer op het Mittellandkanaal en even om de hoek bij km. 235 was er gelukkig nog een plek in de haven Y.C. Hoffmannstadt Fallersleben bij Allerbuttel, waar we pas om 18.30 vastlagen. Het bleef warm 'savonds. Dus na 3 dagen en 161 km weer terug bij af. We hebben de tijd!!! En achteraf had iedereen dat wel geweten........alleen wij niet.
De Cobb staat weer op het achterdek, waar we weer lekkere dingen op klaarmaken.
6 juni. 24 gr ☁️ 3 Bft . We bleven vandaag in deze haven. Weer een poets- en wasdag. Na de lunch op de fiets naar het centrum ruim 2 km. Waar precies 1 supermarkt, 1 bakker en de feestzaal is . Punt. Gauw klaar dus. We zagen een bord Wolfsburg 8 km. Bekend van de VW. En zijn langs het kanaal gaan fietsen. Je fietst 3 km lang langs het bedrijventerrein van VW. Ik kreeg helaas pech met de ketting . gelukkig had hans in het kleine fietstasje een soort doos van Pandora bij zich, want het hele tandwiel moest eraf. Met een kleine gvd lukte het uiteindelijk maar nam wel tijd in beslag . We zijn maar terug gaan fietsen. Onderweg wel op een leuk terras, speciaal voor fietsers en wandelaars aan het water gezeten. Op de terugweg komen we zeker een paar dagen in de haven van Wolfsburg liggen voor een rondleiding bij VW, wat heel bijzonder schijnt te zijn.
Schuin tegenover onze haven was een nederzetting neergestreken . De ,,MBC Gifhorn e.v. Powerboats ,, die het weekend een meeting hadden. Allemaal dezelfde t-shirts aan en met hele kleine trailertjes met zo,n powerboatje om de beurt hun snelle kunsten vertonen. Ze vlogen over het water. De rust was even verstoord.
7 juni. ☀️16-24 gr. 2 Bft . Lekker weer buiten ontbijt en rustig om 10.30 vertrokken. Bij km 136.5 kwamen we bij de sluis sulfeld. We zijn ,,bergvaart,, en gaan toch 9 m. naar beneden, heel apart. In de sluis achter ons is plotseling het schip ,,de ware Jacob ,, weer. Die hadden we een week geleden voor het laatst gezien. Zo zie je maar. Je komt elkaar altijd weer ergens tegen. Maar zij gaan tot Maagdenburg.
Toen we bij Wolfsburg kwamen, zagen we heel verrassend het oude schip ,,Biesbosch ,,tegemoet komen met wat gasten aan boord, waar ze een rondje mee gingen varen. Hard zwaaien weer. En ,,see you later ,, Zij varen op met het schip ,,doordrammer,,, waar we een uur later plotseling achter zaten. Eerst via kanaal 10 contact en daarna Via kanaal 77 (om de vrachtvaart niet te storen) hebben we ze een tijdje via de marifoon gesproken, en weer de nodige tips gekregen. Zij stoppen op een vrije plaats bij km. 268 om op het USA koppel met hun ,,Biesbosch,, te wachten. Dat zag er niet verkeerd uit trouwens. Wij gaan door tot km. 300 . Haven Haldesleben. De 1e stad in voormalig oost Duitsland. Paula, de havenmeesteres , moesten we alvast de groeten doen van Martin en Willy van de ,,doordrammer,,zij verzorgt ook eenvoudige maaltijden. Wij zijn naar het centrum gefietst, en konden buiten zitten op ,,Markt, 2 km over de brug.
8 juni 17-19 gr. . ⛅️ 3 Bft . Wij zijn eerst naar een hele grote supermarkt gelopen 1 km. straat uit li. Weer buiten ontbijt en Vertr. 10.30.
We komen weer bij een waterkruispunt. En moeten over de kanaalbrug die over de Elbe gaat. hij is 918m lang en de langste van Europa. In de kanaalbrug geldt een eenrichtingsverkeer. Je moet toestemming krijgen van de sluis in Hohenwarthe de kuip in te mogen varen via kanaal 10.
We zijn met 3 sportboten, zoals dat hier heet. En krijgen geen van allen contact met de sluis. We zagen niets aankomen, en waagden het erop. Bij de sluis hoorden we via kanaal 26 dat we aan de wachtsteiger re. moesten vastmaken. een Duits bootje, een Hollandse sloep en wij. Het werd nog gezellig met het wachten. Je moet afmeren op het middengedeelte van de dubbelsluis, omdat daar drijvende bolders zijn. Het verval is 18 m naar beneden ondanks bergvaart. 13.45 kwamen we uit de sluis. We varen nu op het Elbe Havelkanaal. Dit kanaal is ruim 56 km lang met 2 sluizen en loopt van de sluis bij Hohenwarthe tot aan de Wendsee en de Plauer See, waar dit kanaal uitmondt in de Untere Havel-Wasserstrasse. De telling van het Mittellandkanaal wordt wel voortgezet. De noordoever is nu de officiële rechteroever, dus andersom denken nu. Max snelheid 9 km p.u. er zijn tot 2010 18 bruggen vervangen voor voldoende hoogte.
Eerst hadden we het idee naar jachthaven Burg te gaan bij km. 334. De boegschroef begon te weigeren en we dachten ook dat we aan de grond kwamen. We zijn maar verder gegaan met het idee naar de jachthaven Genthin bij km 363 te gaan. Eerst nog sluis Zerben bij km. 345 met verval van 5 m. nemen. De haven was helaas helemaal vol. Dat is balen zeg. We waren het best zat. We kwamen ook helemaal geen vrije aanlegplaats meer tegen.zal je net zien. Dus door naar de volgende sluis Wusterwitz bij km 376.8. Hij stond gelukkig open. Het verval was 4.5 m. We vroegen toestemming om na de sluis te mogen overnachten aan de wachtsteiger(ponton). Gelukkig eindelijk om 20.00 uur lagen we vast. Vlak achter een reusachtig vrachtschip. Hopelijk ziet hij ons niet over het hoofd als,hij 6.00 vertrekt !!!! Dat ging heel goed en rustig.
We hebben er heerlijk rustig geslapen. Een aanrader dus.
9 juni. 17-19 gr. ⛅️ 3 Bft . Zelfs Uitgeslapen. Rustig ontbeten en 10.30 uur vertrokken.
Over de Plauer See, Silokanaal, Brandenburger Niederhavel, we hadden in Brandenburg een steiger bij wasserwanderrastplatz am slawendorf km 58 in gedachte, maar alles,was al ,,reserviert,,. Ietsje verderop was ook een mooie steiger bij REWE supermarkt. Alleen geen voorzieningen verder . 13.30 lagen we vast. Een gezellige plek met gekke langsvarende zg houseboats. Die je hier veel ziet.
Na lunch naar centrum gelopen. Altstadt en Neustadt gezien. Veel hele kleine etalages en spaarzaam TL-verlichte overvolle donkere winkeltjes . Echt nog trekjes van de communistische tijd . Het oude Stadhuis uit 1480 en de Dom uit 1165 laat zien dat het een hele oude stad is. Wij hebben de Catharinakerk ook bezocht, heel bijzonder.Er is ook een bloemen en tuinen show ,,Buga,,, waar veel toeristen op af komen. Deze stad heeft veel water met leuke kades maar ook veel groen , parken en alles is te belopen, en heeft wel wat !
Hopelijk gaat het nu goed op de site.
Excuses nog van de vorige keer.
Bedankt voor alle response.
Voor de lieve Telefoontjes van Nicky en Sander natuurlijk , en heel verrassend van mijn ome Ed .
Lieve groet
Hans en ineke

• 15 Juni 2015 - 16:46

Cora En Peter:

Jonge jonge wat een verhaal krijg het er soms benauwd van maar jullie kunnen het allemaal heel goed ga lekker door groetjes