Mittellandkanaal - Reisverslag uit Wolfsburg, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Mittellandkanaal - Reisverslag uit Wolfsburg, Duitsland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Mittellandkanaal

05 Juni 2015 | Duitsland, Wolfsburg

Warmond - Berlijn 3
Mittellandkanaal
Het Mittellandkanaal is met zijn bijna 326 km het langste kanaal van Duitsland. Het eindigt bij de kanaalbrug over de Elbe en sluis Hohenwarthe en gaat over in het Elbe-Havelkanaal. Het heeft maar 2 sluizen en voert toch door bergachtig terrein. Grote delen steken hoog boven de omgeving uit. Veel wegen gaan onder het kanaal door. Iedere 30 a 40 km is er een waterkering om rampen te voorkomen, zoals een dijkdoorbraak. Dan zou er een vloedgolf in het dal ontstaan. Er zijn meer dan 450 bruggen die gelukkig bijna allemaal hoog genoeg zijn voor ons. 5.25 m. Het kanaal is geschikt voor schepen tot 3000 ton en duweenheden tot 180 m. lengte. We komen opvallend veel oudere Poolse en Tsjechische vrachtschepen tegen. De Duitse en Nederlandse schepen zien er duidelijk beter uit.
Wij mogen max 12 km per uur. De snelheid die je vaart wordt, zonder obstakels, ook het gemiddelde.
Vanaf het Dortmund-Eemskanaal gekomen, beginnen we met km. 0 op het Mittellandkanaal. Bij km. 12.8 rechts komen we om 10.30 uur in een uitgestorven haven tje Marina Recke. gelukkig kwam er een Engels echtpaar door een hek met code, zodat we er wel af zouden kunnen. De havenmeester komt pas om 15.00 .Zij gaven de code en vertelden dat zij onderweg zijn naar Denemarken. Wat dapper, en zeg nooit nooit!!!!!!!!!!!dacht ik.
Het was zeker een half uur lopen (over de brug) naar het centrum. En free wifi alleen binnen in het restaurant op de haven. Op het terras was al geen verbinding meer. Het bleef koud. Hans de motorruimte in om wierpot te legen, v-snaar te spannen en oliepeil controleren.
27 mei. 15 gr. ☁️ 3 Bft. Vertrek 9.15 . Twee keer een politieboot tegengekomen. Iedere 40 km heb je een politiepost met boot, die heen en weer vaart, en controles uitvoert, zij kunnen heel streng zijn. Je moet je aan de regels houden. Zelfs op bruggen soms met laserapparatuur.
We kregen een Pools vrachtschip voor ons, en wilden er langs. Via kanaal 10 contact met schipper, en hij gebaarde oke. wij vol gas vooruit, maar het leek wel dat hij ook harder ging. Het lukte ons niet de 180 m. te overbruggen. Je moet echt snelheid hebben en niet te dichtbij komen, want je wordt er naar toe gezogen. We gingen er maar weer even achter. Totdat we bij een politiepost kwamen, toen wist hij niet hoe snel hij gas terug moest nemen, en wij er met gemak langs konden. Hij was gauw uit zicht.
Bij km. 62.1 zouden we li. bij een knus haventje overnachten. Maar bij km.61.2 zagen we re. een in aanbouw zijnde nieuwe haven, Marina Bad Essen. Er lag ook een Ned. Schip ,,de ware Jacob,, Het ligt in ieder geval aan de goede kant van het te leuke plaatsje en vlakbij supermarkten . Gewoon proberen, weggaan kan altijd.!!!!!
Het ziet er super strak en mooi uit, Duitse perfectie. Het evt. ongemak is dat ze er nog aan het werk zijn. Maar tegen al die voordelen.....Ook genoeg diepte, zodat je weinig zuiging ondervindt van langsvarende vrachtschepen. Dat kan soms zomaar een halve meter in waterstand schelen. We hebben 13.30 aangelegd. Omdat de officiële opening pas in juli is, mogen we er liggen voor twee euro per nacht. Incl. stroom en water, vlak voor ons schip. Mooie drijvende steigers.
Langs de haven loopt een oud spoor, een museumstuk locomotief

• 05 Juni 2015 - 20:21

Nel Rijnbeek:

Hoi Ineke en Hans!

Leuk wat te horen. In Spanje kan ik niet reageren, maar we zijn weer thuis.
    Jullie lekker varen in Duitsland, wij wer thuis na een fijne, zonnige vakantie!

Geniet maar lekker en tot mails!

Liefs van ons

• 05 Juni 2015 - 20:37

Otto En Jeanette:

Wat een vervelend Pools schip!!!!
    Jullie gewoon een beetje sarren. Fijn dat die politiepost er was

• 05 Juni 2015 - 22:17

Fimke:

Wees voorzichtig met die rare Poolse schepen, blijf er dan maar achter . xxxx

José:

Het gaat weer niet zonder tegenslag deze reis maar ja zo blijft het avontuurlijk! Hopelijk krijgen jullie nu ook mooi en warm weer. Veel vaarplezier verder X

• 06 Juni 2015 - 11:17

Marjon:

Hoi Hans en Ineke,
    Wat een leuk verhaal weer! Fijn dat het allemaal goed gaat!
    Het klinkt zo goed dat wij er ook zin in krijgen!
    Wij nu in Zwolle na paar dagen Meppel!
    Erg leuk gelegen in Meppel trouwens!
    Vannacht hier last gehad van hangjeugd! Op de boot naast ons zaten ze opde voorpunt!

• 06 Juni 2015 - 11:21

Marjon:

Vervolg van mijn reactie.
    Vanavond komt politie hier extra patrouilleren!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag! Je schrijft erg leuk!
    Geniet van jullie mooie reis verder!
    Groetjes, Marjon en Allert. X

• 06 Juni 2015 - 13:09

Jan Krijgsman:

inderdaad,deze haven in aanbouw heb ik ook gezien en ligt aan de goede kant,
    Bad Essen vond ik een leuke plaats, nog veel plezier,
    A.s maandag 8 juni final check up bij de arts die mij heeft geopereerd,
    spannend, maar ik heb er alle vertrouwen in het gaat goed met mij, groetjes jan en joke.

• 07 Juni 2015 - 17:30

Theo En Carla:

Hoi
    Ja ook op het water heb je watermisbruikers, jammer dat die hard varende Pool op de bon geslingerd is.
    groetjes en vaar ze

• 09 Juni 2015 - 21:50

Marry:

Hallo Ineke en Hans, zo maken jullie heel wat mee met het varen.Dat die zuigkracht toch nog zo sterk is van een andere boot . Hoop dat alles goed mag blijven gaan en dat jullie lekker genieten van deze tocht,
    Groetjes van Marry

• 20 Juli 2018 - 13:49

Hans Bouten:

Het is een prachtig reis van Stevensweert naar de muirits en Berlijn
    De natuur is er geweldig de schleusse zijn wel klijn en soms lang wachten er kunnen soms maar 3/4 boten
    In er liggen zoon 10 boten gewacht.