Warmond Groningen - Reisverslag uit Warmond, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu Warmond Groningen - Reisverslag uit Warmond, Nederland van hansinekebrox - WaarBenJij.nu

Warmond Groningen

17 Mei 2015 | Nederland, Warmond

Warmond - Berlijn 1
t/m Groningen.
De Con Amore gaat weer een langere reis maken. Geplande vertrekdatum 6 mei 2015.
Alles voorbereid. Bepakt en bezakt. Diesel bijna 600 ltr. Water 400 ltr.
En vaaruren staat op 3060.
Jose gaat de eerste 5 dagen mee. Jeanet, Otto, Ashley en sepp kwamen nog even uitzwaaien. In de haven van Hillegom.
10.30 uur starten.......maar ........klik........klik......punt. Baaaaalen !!!!!
Hans ging Jan K. halen, die heel technisch is, en zelf alles aan z'n boot doet. Meteen de motorruimte in en alle opties bekeken en geprobeerd . Hij wist bijna zeker dat het ,,waterslag,, zou zijn. Een op de paar duizend overkomt het, waar wij er dan nu een van zijn. Jan moest helaas weg. En Hans smiddags een monteur gebeld. 8 uur de volgende morgen kon hij komen. Motor uit elkaar , verstuivers eruit en gelukkig geen schade aan de zuigers, dat was nog wel een geluk. Motorolie moest twee keer ververst worden en er is een beluchter extra geplaatst, zodat het nooit weer kan gebeuren. De diagnose van Jan was dus goed gesteld. Bedankt nog Jan.
We konden alsnog 7 mei vertrekken om 13.30 uur. Half bew. 15 gr. Veel wind.
Via de ringvaart. Marian stond nog te zwaaien op haar brug bij de manege. Alle bruggen gingen vlot open. Behalve de laatste brug bij Sloten. Tussen 16.00 en 18.00 zou er geen bediening zijn. We waren er 15.50 en de brugwachter was er al vandoor. Oke, aanleggen, er vanuitgaande dat hij er 18.00 weer zou zijn. Gelukkig scheen de zon en met een drankje was het goed toeven op het achterdek. 18.15 ging hans maar eens bellen, maar niemand kon ons helpen. Eindelijk kwam hij 18.30 aankakken. Echt zo een jochie die er misbruik van maakt ofzo. 19.00 lagen we aan de wachtsteiger v.d. staande mastroute aan de Nwe Meer. Voor de overnachting.
8 mei . Hans verse broodjes gehaald. We konden heerlijk buiten ontbijten. Nicky en Floortje kwamen om 11.30 aan, om mee te varen door Amsterdam. na de koffie om 12.30 vertrokken. Sluis Nwe Meer en 12 bruggen verder, het Noordzeekanaal op en het IJ over . Direct na de Oranjesluizen op het Buiten IJ links af naar WSV Zuiderzee in Schellingwoude voor de overnachting. 14.30 uur aangelegd. Kleine rustige haven. Lunch op het achterdek. Floortje lag lekker te slapen in haar wagen op het voordek. Hans ging op de fiets de auto van Nicky ophalen en wij konden lekker chillen in de zon. 18.00 reed Nicky weer naar Bergen. Jose en ik gingen boodschappen doen bij de Landmarkt, de enige winkel annex restaurant. Snachts ging de wind aantrekken. Het ging behoorlijk te keer met heel veel regen.
9 mei. windkracht 7. Nog maar extra dag hier blijven. Hans had de ,,Giro,, op tv en jose en ik gingen op de fiets naar Amsterdam . Het was een half uur tot de pont , achter het Centraal, dus was te doen. De fietsen konden we bij Otto veilig stallen. Savonds hebben we heel lekker gegeten bij de Landmarkt.
10 mei. Weinig wind, zonnig. Fris. 7.30 uur vertrokken. Gelukkig rustig op het Markermeer. Daar hadden we eerder geen fijne herinneringen aan. 11.15 uur konden we aanleggen in de historische binnenhaven van Hoorn. Mooie plek aan het park. Altijd een leuke haven om te liggen. De laatste dag alweer voor Jose . Sander zou haar op komen halen en was er om 15.30. Nicky en Floortje kwamen er ook net aan vanuit Bergen. Het is tenslotte Moederdag ! Eerst wat gewinkeld en toen naar de boot .
Gezellig geborreld op het achterdek en ik had een lekkere pan soep gemaakt. savonds heerlijk gegeten met z'n allen bij het Steakhouse aan de haven. Afscheid genomen en iedereen weer naar huis.
11 mei. Bew. windkracht 4 z/w. Vertrek 9.30. Het was weer zeer heftig op het Markermeer. Alles weer op de grond en vast gelegd. 11.45 door de sluis bij Enkhuizen en nu dus op het IJsselmeer. Via de navigatie route uitgezet en koers naar Stavoren. De oversteek was goed te doen gelukkig ivm gunstige windrichting. Wel heel veel zg IJsselmeer muggen. 13.40 uur konden we aanleggen in de gem. Buitenhaven bij ,,het vrouwtje van Stavoren,, rustige plek aan de kade.
12 mei. Bew. windkracht 4 w. 15 gr. Na ontbijt even naar andere steiger om water te tanken en 10 uur de haven uitgevaren . We moesten weer even het IJsselmeer op om de sluis door te gaan om Friesland binnen te komen. Helaas stond nu de wind verkeerd, maar gelukkig waren we er snel. ,,wolkom yn Fryslan,, stond er op de sluis. We kwamen op het Johan Frisokanaal, Fluessen, Heegermeer en kwamen om 12.30 uur in de vernieuwende passantenhaven in Heeg. Weer een mooie rustige plek. Echt een watersportdorp met een winkelstraatje, een supermarkt en veel horeca. we hebben er een Marrekritevlaggetje gekocht, waarmee je op heel veel plekken vrij mag aanleggen in Friesland.
13 mei. Half bew. Windkracht 4 n/w 15 gr. Hans boodschappen en ik wasje gedraaid.
Vertrek 11.00 uur Johan Frisokanaal , Prinses Margrietkanaal, Sneekermeer, Prinses Margrietkanaal , naar het Pikmeer waar onze ligplaats is. We kwamen bij toeval aan de steiger van het Theehuis in Grouw. Wel vol op de wind en wat onrustig door vrachtboten die langskwamen. Hans ging ons melden. We mochten er gratis liggen, als we een hapje kwamen eten. Nou, deal.! We hadden er stroom en internet, geen water.
Aardige winkelstraat en een supermarkt en weer veel horeca en havens.
14 mei. Koude nacht 3 gr. Bij vertrek 10.15 uur nog 10 gr. Bew. Windkracht 4 n/o.
Pr. Margrietkanaal bij km paal 56 re af door de ,,oude Venen,, mooi natuurgebied en spannend ondiep. Gelukkig goed doorheen gekomen. Nu op het v.Starkenborghkanaal. Saai maar efficiënt . Gaarkeuken schutsluis. Bij Briltil re af. Zelfbedieningsbrug door en via smalle sloot kwamen we in de passanten binnenhaven van Briltil. ( bij Zuidhorn) om 14.30 uur. Kleine knusse stille haven . Graskant met stroom. Uitgebreid winkelaanbod op 2 km in C Zuidhorn. Forenzenplaats voor Groningen.
15mei. Stille koude nacht. Bij vertrek 10.00 uur 11gr. Bew. wk 3 n. Heel stil op het water op het v. Starkenborghkanaal. Alle bruggen gingen snel open. 12.00 uur bij de Oostersluis, waar we wel even moesten wachten. 13.00 uur waren we bij de ligplaats aan het Eemskanaal bij de Groninger motorboot club. Hier blijven we min. drie nachten. Bijna 2 km fietsen naar centrum Groningen . Er kwam een mail van Marjon en Allert (onze dochters waren hartsvriendinnen) binnen met de vraag waar wij waren en dat zij naar Groningen zouden gaan, hoe toevallig. Marjon zou bellen als zij in Groningen zouden zijn en om iets af te spreken.
16 mei. Regen, veel wind 12 gr. Na ontbijt een pan soep gemaakt. Smiddags gingen we op de fiets naar het C. Lekker nat geworden. Lunch bij ,,de 3 gezusters,, op de Gr. Markt. Marjon belde , dat zij in de stadshaven liggen en of we kopje thee komen drinken aan boord. Was even gezellig. Morgen komen ze bij ons een glaasje drinken, proosten op verjaardag van Marjon.
23.50 uur werd de rust verstoord door achter elkaar sirenes van politie, brandweer en ziekenauto's. Vlak langs de haven. hans ging op onderzoek uit. Het was net achter de haven waar een auto met 100 km het Damsterdiep was ingereden. De weg houdt daar ook op. Vlak langs een bankje waar 2 jongens op zaten, die net weg konden springen. De Inzittende is aan de kant gekomenen vroeg hulp hem eruit te trekken. Hij riep nog : ,,geen politie,, en ging er drijfnat als een haas vandoor. Hij is nog voortvluchtig. Duikers het water in, om de auto te zoeken en om te zien of er meerdere personen in zaten. We zullen het morgen wel horen van de havenmeester.
17 mei. Regen. Weer om uit te slapen. Zondags uitgebreid ontbijt. Bij de havenmeester is zoete inval door nieuwschierigen en is het het gesprek van de dag. Vannacht is de auto getraceerd en er uit gehaald.! Straks nog fietsen, het wordt droger. En eind van de middag even borrelen hier aan boord met Marjon en Allert.
Een mooie afsluiting. Lieve groet
Hans en Ineke

• 17 Mei 2015 - 13:57

Cora En Peter:

Hallo, wat een mooi verhaal, zo lekker Hollands allemaal, met wind en regen en zon en kou en lekker chillen in de zon. We wensen jullie nog een fijne reis, en blijven jullie volgen. Wij vertrekken deze week naar Canada gaan rijden met een camper.

PS Hans wij zijn met Bart vB naar het afscheidsfeest van Rob Zwanenburg in Maastricht geweest, hoop oude knakkers gezien en gesproken was fun.

• 17 Mei 2015 - 13:59

Theo:

bedankt voor je mail.Best wel balen als je wilt vertrekken en de motor weigert.Gelukkig nu goed onderweg richting Berlin.
    We blijven je volgen succes en hartelijke groeten
    Theo en Carla

• 17 Mei 2015 - 19:26

Rob En Tanja :

Hallo Ineke en Hans,
    We volgen jullie weer via de reisverslagen en wensen jullie een behouden vaart met weinig motorproblemen
    Maar wel veel gezellige tussenstops en dat alles in goed weer!!
    Lieve groeten
    Rob en Tanja

• 17 Mei 2015 - 20:42

Otto En Jeanette:

Nou Ien en Hans,

Een rommelig begin maar alles is toch weer goed gekomen. Van José al gehoord dat het heel gezellig was en zij erg verwend was. Leuk ook dat Nicky en Floortje mee zijn gevaren en dat beide kinderen er met moederdag waren

• 17 Mei 2015 - 21:57

Marleen:

Zat me laatst af te vragen wanneer jullie zouden vertrekken. Maar jullie zijn al weg en hebben al weer heel wat meegemaakt. Die pech kun je maar beter in het begin hebben.
    En ja echt Hollands weer. Maar jullie zijn wel wat gewend.
    Leuk weer al die verhalen! Goeie vaart en het mooie weer zal toch ook wel een keer komen.
    Groetjes, Marleen

• 17 Mei 2015 - 23:32

Marry:

Hallo Hans en Ineke, Jullie hebben alweer veel meesgemaakt in deze korte periode gelukkig is alles weer goed terecht gekomen. Wel gezellig dat iedereen nog even de tijd genomen hebben om jullie gedag te zeggen. Mis je Floortje nog niet ? Wij wensen jullie behouden vaart. groetjes van Marry

• 18 Mei 2015 - 00:43

Jan Keijzer:

Fijn dat alles goed gaat en er geen verdere schade is aangericht groet Jan

• 18 Mei 2015 - 07:38

Yvon:

Gezellig om de verhalen weer te lezen. Jullie maken meteen al weer het een en ander mee.
    Wij wensen jullie een goede vaart toe.

• 18 Mei 2015 - 09:28

Ashley :

Hoi In en Hans.
    Gelukkig alles weer oké met de motor.
    Leuk om te lezen wat jullie mee maken.
    Hopelijk wordt het wel wat lekkerder weer !
    Groetjes xxx

• 18 Mei 2015 - 12:31

José:

Hoi Ien en Hans helaas een dag later vertrokken maar een heerlijke tijd gehad. En Nederland ziet er vanaf het water weer heel anders uit ;) Als mijn rooster het toelaat kom ik graag nog n keer langs met hopelijk iets meer zon haha. XX

• 19 Mei 2015 - 20:43

Ellen:

Hi Ineke en Hans. Leuk om zo weer op de hoogte te blijven van jullie reis!
    Geniet, veel plezier en kijk al weer uit naar jullie volgende verslag xx

• 21 Mei 2015 - 15:41

Cock Versteege:

Hi Ineke en Hans, wat leuk dat jullie ons weer op de hoogte houden van alle belevenissen.. we lezen het graag. Veel plezier en een behouden vaart !